Forbrugsfest for singler spreder sig på danske webshops, der lokker med falske tilbud

Danske forbrugere skal se sig for, når de handler til Singles Day, Black Friday og Cyber Monday, lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Tilbudsdagen Singles Day er opfundet af den kinesiske e-handelsgigant Alibaba. På det første minut af tilbudsdagen, der også er godt i gang i Danmark, solgte Alibaba for 6,7 milliarder kroner. (Foto: MENG DELONG © Scanpix)

Først var det Black Friday. Så kom Cyber Monday. Og nu lokker et stigende antal danske internetbutikker med fristende priser på tilbudsdagen 'Singles' Day', der er blevet gjort populær af den kinesiske e-handelsgigant Alibaba.

Men det er ikke alle tilbud, der er lige gode på de store tilbudsdage.

- Set over året er der som regel ikke ret mange penge at spare.

- Der kan sagtens være gode tilbud, men vi ser ofte, at priserne bliver hævet op til en dag som 'Singles Day', hvorefter de bliver sænket. Af og til bare, så de når deres normalpris igen, siger seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, Martha Nør Kjeldsen.

- Det er smarte markedsføringstricks, der virker. Forbrugerne køber stort ind på tilbudsdagene, fordi de tror på butikkernes massive markedsføring, tilføjer hun.

Tre ud af ti tilbud er falske

Op til 'Singles Day' har prisportalen Pricerunner holdt øje med varepriser på de mest populære produkter hos Danmarks 50 største internetbutikker, og analysen bekræfter billedet, Forbrugerrådet Tænk tegner.

Pricerunners konklusionen er, at næsten en tredjedel af dagens tilbud er falske.

- Falske tilbud er igen et problem i år. Mange rabatter ser bedre ud, end de er, siger direktør hos prisportalen, Martin Andersen, og uddyber:

- Prisen er blevet sat op i løbet af efteråret, og nu er de samme varer så blevet sat på udsalg på Singles Day. Nogle af tilbudspriserne er endda dyrere nu på udsalg end for et par måneder siden.

Salg for milliarder af kroner

'Singles Day' er som tilbudsdag fortsat et forholdsvist nyt fænomen i Danmark. Mens der sidste år blev solgt for otte procent mere ved Black Friday i Danmark end året før, har salget på Singles Day de foregående år ikke været voldsomt.

Forventningen hos Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, er dog, at det vil ændre sig.

Ifølge FDIH er forbrugernes kendskab til 'Singles Day' i Danmark i år langt større end sidste år, og markant flere internetbutikker er "hoppet med på bølgen". Det siger direktør Niels Ralund:

- Vi har medlemmer, som oplever større salg på Singles Day end ved Black Friday. Det er slet ikke på niveau med Black Friday, men jeg tror, at det kommer til at eksplodere de næste par år.

Tilbudsdage skal tages alvorligt

I en tid, hvor detail- og internethandlen er et presset marked, synes Niels Ralund, det er en god idé, at butikker udnytter muligheden for at tiltrække kunder med særlige tilbudsdage.

Det er dog kun en fordel, hvis butikkerne tager konceptet alvorligt, påpeger han.

- De bør gøre noget ud af det. Det ville klæde internetbutikkerne at kigge på priserne, men også at lave events for singler, så de viser, at de tager kundegruppen alvorligt på en dag, der henvender sig specifikt til dem.

Butikkerne skal vel også sørge for, at tilbuddene ikke er falske tilbud?

- Jeg håber, at butikkerne holder sig indenfor lovens rammer. Også fordi det formentlig vil give bagslag salgsmæssigt, hvis de laver falske tilbud. Den køber forbrugerne jo ikke i længden, siger Niels Ralund.

Slå koldt vand i blodet

Forbrugerrådet Tænks seniorjurist Martha Nør Kjeldsen opfordrer danske forbrugere til at forholde sig kritisk til butikkernes bejlen til kunder, når de går på jagt efter billige varer på Black Friday, Cyber Monday og Singles Day.

- Slå koldt vand i blodet. Gør op med dig selv, om det er varer, du har brug for. Og hvis du har, så husk at tjekke prisen forskellige steder. Både hvad prisen historisk set har været, men også om du faktisk kan få varen til en bedre pris et andet sted, siger Martha Nør Kjeldsen.

- Kig på prisen. Ikke på, hvad rabatten er.

Nyhedsbureauet Ritzau kunne tidligere i dag meddele, at internethandelsgiganten Alibaba efter mandagens første 12 timer i Kina havde solgt for omkring 27,4 milliarder dollar - omkring 185 milliarder kroner. Sidste år solgte Alibaba varer for et beløb svarende til lidt over 200 milliarder danske kroner den 11. november.