Fornyet rejsefeber gav glødende telefoner hos forsikringsselskaber

Titusindvis af danskere havnede i problemer på deres sommerferie.

De danske forsikringsselskaber har oven på to corona-somre haft en travl sommer: Det er væltet ind med klager over alt fra mistet bagage, aflyste rejser, sygdom og andre former for problemer for danske ferieturister. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Aflyste fly, forsinket bagage, bilproblemer, sygdom.

To års opsparet feriebehov har denne sommer fået de rejselystne danskere til at strømme ud på alverdens feriedestinationer, men for titusindvis medførte det problemer.

Og med en langvarig SAS-konflikt oven i betød det, at danskere i titusindvis i sommerens løb har hevet fat i deres forsikringsselskab.

Det viser svar fra fem af landets største forsikringsselskaber, som DR Nyheder har talt med.

I Topdanmark melder skadedirektør Rasmus Ruby-Johansen om en stigning i henvendelser, der er højere end 2019, som er det seneste "normale" rejseår inden corona ramte.

I første halvår i år ligger antallet af henvendelser 46 procent højere end i 2019, mens det alene i juli er 56 procent højere.

Ekstremt pres

- Der har været kaos i mange lufthavne på grund af strejke. Det har betydet, at vi har fået mange henvendelser fra bekymrede kunder, som har kontaktet os med spørgsmål til ændrede rejseplaner, flyforsinkelser, flyaflysninger, bagageforsinkelser og forsvundet bagage, forklarer Rasmus Ruby-Johansen.

- Herudover har der hen over sommeren været en helt almindelig brug af afbestillingsforsikringen og rejseforsikringen, hvilket tyder på, at rejselysten er genopstået efter corona, siger han og tilføjer, at det har medført et "ekstremt pres" på rejseskadeafdelingen.

Det billede genkender Susanne Lindhage, som er pressechef i Tryg Danmark.

- Vi har haft en af de travleste somre i mange år. Vi har tydeligt kunne mærke, at danskernes rejselyst er vendt tilbage, antallet af rejseskader i 2. kvartal steg markant sammenlignet med 2. kvartal sidste år. Den øgede rejselyst gav cirka 30.000 kald i Rejseskade DK, hvilket er over tre gange så mange som samme tidspunkt sidste år.

- Også i juli har vi oplevet en markant stigning i antallet af kald og skader sammenlignet med sidste år, lyder det.

Med de mange problemer for kunderne nærmer Tryg sig et normalt skadesniveau som før corona-pandemien, forklarer Susanne Lindhage.

SAS-konflikten har fyldt

Sommerens store SAS-strejke har fyldt en del hos både Tryg og Topdanmark, og det har også været den primære årsag til mange opkald til Alm. Brand Group, der omfatter forsikringsselskaberne Codan og Alm. Brand. Desuden har der været strejker i flere europæiske lufthavne, hvilket skabte bagage-kaos.

- Foruden de sædvanlige årsager som for eksempel sygdom og afbestilling, har forsinkelser af fly og forsinket bagage fyldt mere end normalt. De udefrakommende faktorer har fyldt meget i år, og kunderne har været bekymret for, hvordan de er dækket, siger Jan Graversgaard, direktør for Motor, Indbo, Rejse & Sundhed i Alm. Brand Group.

Europæiske har over 100 års erfaring med at sælge rejseforsikringer til private og virksomheder, og her betegner nordisk COO, David Kraul, sæsonen målt i antallet af anmeldelser og henvendelser indtil nu som noget, der er tæt på et normalår.

Èn ting har dog været markant anderledes:

- Det helt overskyggende behov i år har været bagageforsinkelser, hvor vi har set en mangedobling i forhold til et normalt ikke-covid19 rejseår, fortæller Kraul.

Stilhed om udbetalinger

Ingen af selskaberne ønsker at sætte konkrete klagetal eller beløb på, hvor stor en regning sommerens problemer kommer til at koste dem.

Den samlede budskab er, at de forventer klare stigninger i forhold til de seneste to corona-år, hvor rejseaktiviteterne – især uden for Europa – var begrænsede.

Hvis du mister din bagage, skal du ifølge Forbrugerrådet Tænk kontakte flyselskabet eller dem, der står for bagagehåndteringen i lufthavnen. Efter 21 dage har du ret til at få erstatning.