Forretninger kan genåbne i morgen - men nedlukningen har ændret butikslivet, som vi kender det

De, der ikke følger udviklingen, vil få det rigtig svært, lyder det fra eksperter.

Foran en mobiltelefon og en lysring viser Nina Helm og hendes kollega fra taskebutikken Helm varer frem. Ved siden af sidder endnu en kollega og læser højt fra de kommentarer, kunderne løbende sender ind.

“I dag står den på skoletasker og rygsække – og til sidst har vi en lille overraskelse til mutti.”

Med de ord og blink i øjet toner Nina Helm og hendes kollega frem i et såkaldt live-salg torsdag aften. Det minder om TV-shop, som vi kender det fra 1980’erne, men sendes direkte på Facebook og er en ny tendens, som ifølge eksperter lige nu ændrer butikkernes relation til kunderne.

- Corona har helt klart gjort, at dem, der bare kører butikker, som de gjorde i går, vil få det rigtig svært, også når der bliver åbnet igen, siger ekspert i forbrugeradfærd Dorte Wimmer fra Retail Institute.

Nina Helm udgør sammen med sine brødre Henrik og Martin Helm syvende generation i taskebutikken Helm, og ligesom tidligere generationer har ført forretningen gennem pesten og to verdenskrige, er det nu op til dem at få butikskæden vel gennem coronakrisen.

Brødrene har sørget for, at 75 procent af medarbejderne har været hjemsendt med lønkompensation, og de har brugt nedlukningen på at istandsætte det flere hundrede kvadratmeter store butikslokale.

Men det er i et sidelokale til lageret lidt uden for byen, at lillesøster Nina Helm holder gang i omsætningen. Hun har for alvor været i gang med live-salg i et par måneder og kender efterhånden de sikreste tricks: Produkter under 1.000 kroner sælger bedst, kommunikationen skal være rettet mod kvinder, og så virker det altid at stille spørgsmål.

- Er I ikke også helt vilde med de her nye modeller?

- Kan I høre, hvad vi siger?

Så vælter det ind med kommentarer, hjerter og blå tommelfingre.

Længere nede ad gågaden i Holstebro styler mor og datter fra Degn - Topshop hinanden online to til tre gange om ugen, og de er nærmest blevet væltet over ende af deres egen succes på Facebook.

Mellem 600 og 1.500 personer ser med hver gang, de afholder live-salg, og på en enkelt aften kan de afsætte, hvad der svarer til omsætningen på helt op til fem almindelige dage i februar.

Af samme grund kommer live-salgene ikke til at slutte, bare fordi den fysiske butik nu kan åbne på mandag.

- Vi kommer formentligt til at ansætte én eller flere nye ansatte, så vi har kræfter til at blive ved med live-salg, siger indehaver Niels Kristian Vester og tilføjer:

- Det er jo fantastisk, at der er blevet skabt nye arbejdspladser i noget så traditionelt som en almindelig butik her under nedlukningen.

Er de fysiske butikker blevet overflødige?

De små butikker har været under pres i lang tid. Fra 2008 til 2017 er der forsvundet knap 4.000 arbejdssteder inden for detailhandelen, og coronakrisen har i den seneste tid kun forstærket presset.

Nu får de mindste butikker lov til at åbne igen, men genåbningen er forbundet med en vis nervøsitet.

- Uvisheden er det værste. Hvordan bliver det, når vi åbner igen? Er folk blevet vant til at handle på nettet?, spørger Nina Helm.

Hendes bekymring afspejles særligt i udlandet. I januar kastede to ikoniske virksomheder i britisk detailhandel, Debenhams og Arcadia, håndklædet i ringen. De er blevet opkøbt af Boohoo og Asos, som overtager mærkerne, kunderne og det gode ry, men ikke de fysiske butikker.

Eksperter fra Dansk Erhverv, Pej Gruppen og Retail Institute mener dog ikke, at Nina Helm og andre butiksansatte skal være nervøse for, at live-salg eller internethandel lige foreløbigt vil udkonkurrere de fysiske butikker.

Live-salget er et supplement og endnu en måde at ramme forbrugerne på, vurderer trendforsker Louise Byg Kongsholm fra Pej Gruppen.

- Udviklingen var kommet uanset hvad, det havde nok bare taget syv år - nu har det taget syv måneder. Butikkerne er simpelthen blevet tvunget til at tage den her udvikling til sig, siger hun.

  • Henrik (tv.), Martin Helm og Nina Helm har overtaget butikskæden Helm efter deres far. Fra butikslokalet i Holstebro har familien solgt tasker i knap 150 år. (Foto: (C) DR Nyheder)
  • 2020 har imidlertid været et ganske udfordrende år at komme igennem: Forretningen har omsat for blot 35 procent i sammenligning med sidste år. (Foto: (privatfoto))
  • Søskendeflokkens far Peder Helm (tv.) er her fotograferet sammen med sin far foran butikslokalet i Holstebro i 1982. (Foto: (privatfoto))
  • I dag går Peder Helm til hånde i butikken, når hans børn har brug for det. Eksempelvis i forbindelse med det nye tiltag live-salg, som marketingansvarlig Nina Helm står for. (Foto: (C) DR Nyheder)
  • Nina Helm har indrettet et lille lokale som videostudie ved siden af forretningens lager. Hun har investeret i lys og indretning, men bruger sin egen mobiltelefon til optagelserne. (Foto: (C) DR Nyheder)
  • Mens Nina Helm vedligeholder relationen til taskebutikkens kunder på Facebook, koncentrerer hendes brødre sig om at istandsætte de fysiske butikker. (Foto: (C) DR Nyheder)
1 / 6

Butikker har fået et nyt værn mod Amazon

I januar solgte tøjbutikker i Danmark for 27 procent af det, de plejer at sælge for i årets første måned. Internethandel og webshops er af flere blevet udlagt som en af hovedårsagerne til, at butikkerne har kunnet opretholde en vis omsætning, og til at vi ikke har set flere konkurser.

Samtidigt spår flere, at webshop-giganten Amazon i løbet af kort tid vil ramme Danmark, og det vil formentligt udfordre butikkernes handel på nettet.

- I USA står Amazon for halvdelen af alt online handel, siger Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia.

I det perspektiv kan live-salg gå hen og blive et nyt og lidt uventet konkurrenceparameter.

- Amazon vil ikke umiddelbart kunne konkurrere med Helle nede fra gågaden og hendes live-salg torsdag aften. På den måde er live-salg den digitale udgave af at handle lokalt, siger hun.

Man skal dog ikke undervurdere, hvor meget tid live-salg tager.

- Kunderne får en forventning om, at butikkerne nu er tilgængelige døgnet rundt. Det presser detail-leddet helt enormt, siger Louise Byg Kongsholm fra Pej Gruppen.

Eksperterne spår, at live-salget muligvis vil få indflydelse på de fysiske butikkers åbningstid. En anden løsning er at gøre som Degn - Topshop i Holstebro og ansætte flere til at tage sig af den nye handelsplatform.

- Vores åbningstider vil ikke blive ændret, men man vil komme til at se, at der også sent om aftenen og meget oftere vil være lys i vores forretning, for vi kommer til at fortsætte med live-salg, siger indehaver Niels Kristian Vester.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk