Forsinket eller aflyst fly? Sådan får du penge tilbage for din flybillet

Du kan i flere tilfælde få kompensation, hvis de fly er forsinket, aflyst eller ramt af strejke.

I forbindelse med næste uges strejke har RyanAir oplyst på Twitter, at passagerer på de berørte fly enten er ombooket på alternative flyvninger eller har mulighed for at søge om fuld refusion. (Foto: Rafael Marchante © Scanpix)

Der er tryk på den europæiske luftfart, når hundredtusindevis af passagerer skal flyve på sommerferie.

De travle sommerperioder er da derfor ofte også lig med forsinkelser, aflysning og strejke hos flyselskaberne.

I weekenden kunne Københavns Lufthavn oplyse, at en tredjedel af lørdagens fly var forsinkede, og i den kommende uge har flyselskabet Ryanair varslet strejke og aflysning af 600 flyafgange.

Som forbruger har du dog mange rettigheder - og mulighederne for at blive kompenseret af det flyselskab, du har købt din billet hos, hvis du har ventet på et fly, der letter for sent eller bliver aflyst, er kun blevet flere i år.

Hvis flyet er aflyst

Når flyet er aflyst, har du flere muligheder. Du kan afbryde rejsen og kræve at få billetprisen refunderet eller blive ombooket. Enten til en rejse ved førstgivne lejlighed eller på en senere dato af eget valg, hvis der er ledige pladser.

Og er der tale om en mellemlanding, kan du også vælge at flyve retur til din startdestination så hurtigt som muligt og på den måde afbryde din rejse. Når du først har valgt en af mulighederne, har du ikke ret til at ændre det igen.

Mens du venter på dit fly, omlægning af din rejse eller på en returflyvning til din startdestination, har du ret til forplejning. Afhængigt af rutens længde og den samlede ventetid kan du få mad, drikke og indkvartering på hotel.

Medmindre du er blevet oplyst om andet af dit flyselskab på skrift, er det vigtigt, at du, også selvom du ved, at flyet er aflyst, møder op til check-in i lufthavnen inden den planlagte afgang. Ellers kan du miste dine kompensationsrettigheder.

Samtidig skal du gemme alle kvitteringer, hvis du lægger ud for flybilletter eller forplejning, som har du ret til at blive kompenseret for.

I nogle tilfælde vil du have ret til økonomisk kompensation på mellem 250-600 euro, hvis dit fly er aflyst. Denne ret frafalder, hvis der er tale om "usædvanlige omstændigheder", som er udenfor flyselskabets kontrol, eller hvis du har fået besked om aflysningen mindst to uger før den planlagte rejse.

Hvis flyet er forsinket

Dit fly skal være mere end tre timer forsinket, før der er tale om en kompensationsberettiget forsinkelse. Er det tilfældet, har du ligesom ved en aflysning krav på kompensation, forplejning og transport mellem hotel og lufthavn. Og flyselskabet skal også tilbyde dig gratis mad og drikke, hvis flyet er mere end to timer forsinket.

Du har kun krav på at få billetprisen retur eller blive ombooket, hvis flyet er mere end fem timer forsinket ved afrejse eller ankommer til destinationen tre timer senere end forventet.

Så vil forsinkelsen nemlig ifølge lovgivningen give dig alle de samme kompensationsrettigheder som en i forvejen varslet aflysning.

Medmindre du er blevet oplyst om andet af dit flyselskab på skrift, er det vigtigt, at du, også selvom du ved, at flyet er forsinket, møder op til check-in i lufthavnen inden den planlagte afgang. Ellers kan du miste dine kompensationsrettigheder.

Samtidig skal du gemme alle kvitteringer, hvis du lægger ud for flybilletter eller forplejning, som har du ret til at blive kompenseret for.

Hvis flyselskabet varsler strejke

En ny EU-dom øger i nogle tilfælde dine kompensationsmuligheder ved strejke.

Hvis flyselskabet varsler strejke, og dit fly bliver aflyst, har du derfor krav på at få kompensation på samme måde som ved en anden aflysning. Det er med mindre, der er tale om en strejke, der falder ind under betegnelsen "usædvanlige omstændigheder", hvilket er op til myndighederne i afgangslandet at vurdere.

Usædvanlige omstændigheder dækker over aflysninger og forsinkelser, der skyldes voldsomt uvejr, naturkatastrofer, krig, politiske uroligheder, lockout og også de strejker, der af myndigheder vurderes at være udenfor flyselskabets kontrol.

Varsler flyselskabet strejke på forhånd, kan du kontakte flyselskabet for at høre, om netop din rejse bliver berørt. Her kan du også bede om at blive ombooket eller få pengene retur, så du selv kan finde en ny afgang på den pågældende dag.

Kilder: Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, flypassager.dk, Rejseforsinkelse.dk, Forbruger Europa og Forbrugerrådet Tænk

Facebook
Twitter