Forsker: Sympatikonflikter kan holde Ryanair på jorden

Hvis fagforbundene i Københavns Lufthavn går i sympati-konflikt, vil det kunne ramme Ryanair hårdt. Og det er helt i tråd med dansk arbejdsret, siger ekspert.

Ryanair kan få rigtig svært ved at få deres fly i luften i Københavns Lufthavn. (© DR)

Ingen benzin at putte i brændstoftanken. Intet personale til at checke passagerer ind. Ingen til at håndtere kufferter. Og ingen til at efterse og reparere fly.

Det er bare nogle af de mulige konsekvenser for Ryanair, hvis de ender med at være i konflikt med de faglige forbund i Københavns Lufthavn. Og det lægger forbundene op til, efter flyselskabet har afvist at forhandle overenskomst.

- Man kan faktisk lukke de funktioner ned, der gør det muligt for Ryanair at komme i luften. Så det er en omfattende sympatikonflikt, der kan etableres, forklarer Henning Jørgensen, professor ved Center for Arbejdsmarkedsforskning ved Aalborg Universitet.

Blankt nej til forhandling

Stemningen mellem det irske lavprisflyselskab og de danske fagforbund er godt og grundigt januar-kold, efter Ryanair i et brev til Flyvebranchens Personale Union (FPU) har sagt blankt nej til at tale med forbundet om overenskomst for selskabets ansatte.

Derfor sender FPU nu et konfliktvarsel til Ryanair, og ifølge DR Nyheders oplysninger har forbundene i LO-familien givet hinanden håndslag på, at man er klar til at sympatikonflikte, hvis dét ikke gør indtryk.

Konflikt følger reglerne

Og ifølge Henning Jørgensen har fagforbundene en god sag. Både når det gælder kravet om overenskomst og truslen om konflikt.

- Som fagforening i Danmark har man lov til at fremsætte krav om overenskomst, og hvis et selskab ikke vil snakke med dem om det, og endda afviser dem totalt, kan man iværksætte konfliktvarsel. Og man kan få andre til at lave sympatikonflikter. Det er helt i overensstemmelse med den arbejdsretlige lovgivning, siger han.

- Danske regler bør gælde

Ryanair og FPU er uenige om, hvilket lands regler, der skal gælde for medarbejderne. Ryanair mener, der skal gælde irske regler, fordi selskabet er irsk.

Men det danske forbund mener, der skal gælde danske regler, fordi selskabet vil etablere sig i Danmark. Og EU-retten er med forbundene, mener arbejdsmarkedseksperten.

- Hvis Ryanair etablerer sig med en base i Københavns Lufthavn, så har de fast etableret personale, som dermed har status af det som i EU-sprog hedder udstationerede medarbejdere. De er omfattet af et udstationeringsdirektiv fra 1996, der klart siger, at det er værtslandets løn og arbejdsvilkår, der gælder, forklarer Henning Jørgensen.

Ingen konflikt i Billund

Ryanair har allerede base i Billund. Det har de haft siden 2012, men her har der ikke været iværksat konflikt. Det skyldes ifølge Henning Jørgensen, at den slags konflikt skal være forankret lokalt.

- Det er jo de lokale folk, der skal være med på at ville gennemføre en sådan sympatikonflikt. Det var man ikke med på i Billund. Der var man bange for at miste sit job, siger han.

Ryanair har ikke ønsket at kommentere sagen, men skriver i en mail til DR Nyheder, at de overholder alle EU-regler.

Facebook
Twitter