Forstå pilotstrejken: Derfor har SAS aflyst 1.000 flyafgange

Piloter vil have bedre vilkår. SAS vil være konkurrencedygtig.

Strejken er som varslet brudt ud, og de 1.409 SAS-piloter, der har nedlagt arbejdet, bliver væk fra cockpittet, til parterne er enige. (Arkivfoto. ) (Foto: Mads Claus Rasmussen © Scanpix)

I starten af april troede SAS, at det var muligt at finde fælles fodslag med piloterne, men efter gårdsdagens forhandlinger i Norge, Sverige og Danmark blev det klart, at parterne ikke er enige om, hvordan en ny overenskomst skal se ud.

Strejken er som varslet brudt ud, og de 1.409 SAS-piloter, der har nedlagt arbejdet, bliver væk fra cockpittet, til parterne er enige.

Her er svaret på seks centrale spørgsmål om konflikten:

1

Hvorfor strejker piloterne?

Piloterne er gået til forhandlingsbordet med tre primære krav til den nye overenskomst.

I Danmark, Norge og Sverige ønsker piloterne at få mere forudsigelige vagtplaner og mindre weekendarbejde, og så mener piloterne også, at det er på tide med lønstigninger, da de ifølge Dansk Pilotforening har fået mindre favorable lønstigninger end piloter i andre flyselskaber.

Samarbejde er tredje knast i forhandlingerne. SAS-piloter har nemlig indtil for kort tid siden haft en aftale, som har sikret dem medindflydelse på, hvilke piloter der flyver på hvilke ruter, og den aftale ønsker piloterne at få tilbage i overenskomsten.

2

Hvordan forholder SAS sig til piloternes krav?

I SAS arbejder omkring 35 procent af piloterne under en ordning, hvor de har fem dages arbejde efterfulgt af fire fridage, og SAS har fra begyndelse afvist kravet fra piloterne om at udvide ordningen, så den gælder for samtlige piloter.

Koncernchef i SAS Danmark, Lars Sandahl Sørensen, understreger, at piloterne har en fin løn, mens han desuden også påpeger, at det er en ledelsesret at styre virksomheden på nogle parametre.

SAS' holdning er helt generelt, at piloternes krav er "skyhøje" og "uansvarlige" i et konkurrencepræget marked.

3

Hvad siger parterne om forhandlingsklimaet?

Da begge parter har tavshedspligt, er der ikke blevet sagt meget om selve forhandlingssituationen hverken fra arbejdsgiver eller arbejdstagers side.

Overfor DR Nyheder påpeger Lars Sandahl Sørensen dog, at "SAS er gået ekstremt langt med tilbud til piloterne allerede", men det er ikke samme opfattelse, pilotforeningens formand, Rene Arpe, har af forhandlingerne.

- Jeg er ikke enig i, at SAS strækker sig langt. Nu kan jeg ikke kommentere på forhandlinger, men vores krav er ikke uansvarlige, og vi står lige nu fuldt og helt bag dem, når vi møder på til nye forhandlinger.

4

Hvilke økonomiske konsekvenser har strejken?

SAS flyver med overskud for femte år i træk, men strejken kan få store økonomiske konsekvenser for selskabet.

Ifølge aktieanalysechef Jacob Pedersen fra Sydbank kan den milliard svenske kroner, SAS forventes at få i overskud i år, blive ædt på fjorten dages strejke. Estimatet lyder, at strejken koster SAS i omegnen af 70-100 millioner svenske kroner om dagen, og på børsen har aktionen også givet selskabet et mærkbart tab i aktieværdi.

SAS-aktien er fredag faldet 4,6 procent, hvilket skærer 240 millioner kroner af SAS' markedsværdi, der er dykket til omkring fem milliarder kroner.

5

Hvordan påvirker strejken SAS' kunder?

Eftersom mere end 1.400 SAS-piloter strejker, er op mod 700 af de fly, piloterne skulle have fløjet, blevet aflyst.

Tusindvis af passagerer har i dag ventet på at få besked på, om de kunne blive ombooket til andre fly, og om passagerer, der skal flyve imorgen, kan forvente at møde op til samme usikkerhed.

SAS melder om 300 aflyste afgange lørdag. Hvis strejken fortsætter søndag, vil flyafgange også blive aflyst her.

6

Hvad sker der de kommende dage?

Hvad der sker de kommende dage, kan folk kun spå om. Parterne skal mødes, før der kan komme fremskred i forhandlingerne, og lige nu tyder alt på, at begge parter venter på et initiativ.

- Vi har allerede været igennem en intens forhandlingsperiode, og vi gør vores bedste for at få genoptaget forhandlingerne. Vi er klar til at forhandle, når piloterne er klar, udtaler administrerende direktør i SAS, Rickard Gustafsson, ifølge Ritzau.

Og fra Dansk Pilotforenings formand, Rene Arpe, lyder det:

- Vi møder op, hvis SAS kalder på os.

Facebook
Twitter