Fraværssamtalen gør folk mere syge

De obligatoriske fraværssamtaler der skal få syge medarbejdere tilbage på jobbet kan have den stik modsatte effekt. Hver fjerde får det værre efter samtalen med chefen.

De obligatoriske fraværssamtaler, der skal få syge medarbejdere tilbage på jobbet kan have den stik modsatte effekt. Det er nemlig ofte chefen selv, der skal føre samtalen, der årsag til at den ansatte for eksempel er gået ned med stress. (Foto: colourbox.com)

Én ud af fire, der har været indkaldt til en såkaldt sygefraværssamtale siger ligeud, at samtalen "bidrog negativt til, at de kan vende tilbage til arbejdet."

Det viser en undersøgelse fra akademikernes fagforening Djøf, skriver Nyhedsbureauet Newspaq.

Chefen selv skyld i sygdom

Hos Djøf er man kritisk over for den lovpligtige sygefraværssamtale med chefen, der skal foregå senest fire uger efter første sygedag.

Det er nemlig ofte chefen, der er skyld i at den ansatte bliver sygemeldt og går ned med for eksempel stress.

- Reglerne er rettet mod fysiske sygdomme, og formen passer ikke til ansatte, der går ned med stress eller andre sygdomme begrundet i dårligt psykisk arbejdsmiljø, siger Lars Qvistgaard, formand for de overenskomstansatte i Djøf til nyhedsbureauet.

Ærlighed giver fyreseddel

Formand for Stressforeningen, Birgitte Larsen, får daglige henvendelser fra folk, der frygter sygefraværssamtalen og som søger gode råd til, hvordan de skal klare den.

- Det er grænseoverskridende at skulle sidde over for chefen, især hvis problemet er, at chefen er for dårlig eller arbejdsmiljøet er for dårligt. Mange føler en frygtelig flovhed over, at de ikke kunne klare mosten, siger Birgitte Larsen, som kan se, at man som sygemeldt skal være varsom med at fortælle sandheden om det dårlige arbejdsmiljø, hvis man vil beholde jobbet.

- Vores erfaring er, at langt de fleste får fyresedlen, hvis de er ærlige, siger Birgitte Larsen til Nyheddsbureauet Newspaq.

Facebook
Twitter

Mere fra dr.dk