Offentlig overenskomst

Frederikke, Maria og Camilla spreder budskaber på Facebook: Hele velfærdssamfundet er på spil

De sociale medier er essentielle for at vinde den offentlige mening. Det er Frederikke, Maria og Camilla klar over.

Fra venstre: Frederikke Sørensen, Maria Roneklindt og Camilla Pedersen. De er alle tre en del af lønmodtagernes meningsdannergruppe, som aktivt skriver læserbreve og mobiliserer medlemmer på Facebook.

Forhandlingerne om en offentlig overenskomst er gået i hårdknude og ser foreløbig ud til at eksplodere i strejke og lockout om få uger.

DR Nyheder talte med tre kvinder, som alle bruger de sociale medier aktivt i kampen for at vinde befolkningens sympati:

Frederikke Sørensen, 28 år, sygeplejerske på Rigshospitalet.

Frederikke Sørensen blev uddannet sygeplejerske i 2016 og er stolt af sit fag. (Foto: Mathias Sommer).

- Jeg har min egen blog, en meningsdanner-blog, som jeg også deler på Facebook. Den hedder The Danish Nurseog har over 5.000 følgere. Bloggen bruger jeg til at vise, hvordan livet er i den hvide kittel.

- Jeg er meget bevidst om, hvad de sociale medier betyder for den offentlige mening. Derfor er jeg også meget aktiv omkring den her overenskomstforhandling. Jeg håber, jeg kan sætte noget i gang og få folk til at reflektere, når mine tanker bliver delt blandt mine venner og familier og dermed kommer ud til et bredt publikum.

- Men jeg er også meget personligt indigneret over det, der sker lige nu. Jeg føler, at arbejdsgiverne taler ned til os, og at vi slet ikke får den anerkendelse, vi fortjener.

Kommer der en storkonflikt?

- Jeg tror, der kommer en konflikt. Men jeg tror ikke, den varer så længe, før der kommer et lovindgreb fra regeringen. Men så går Danmark også amok.

Maria Roneklindt, 37 år, lærer i Høje Taastrup.

Maria Roneklindt har før prøvet at være lockout, da der var konflikt om lærernes arbejdstid for fem år siden. (Foto: Mathias Sommer)

- Jeg bruger de sociale medier rigtigt meget. Det er vigtigt, vi viser vores holdninger, og jo flere likes og delinger, vi får, desto bredere kommer vi ud.

- Jeg har en blog på Folkeskolen, som jeg også deler på Facebook, så den bliver læst af flest muligt.

- Jeg kæmper den her kamp, fordi jeg kæmper for Danmark. Der er rigtigt meget på spil, hele velfærdssamfundet er på spil i de her forhandlinger, så det er vigtigt, at vi får den anerkendelse, vi fortjener.

- Jeg er nødt til at tro på, at vi kan vinde den her kamp. Jeg har kolleger, som gav op efter konflikten i 2013, og som frygter, vi bliver tromlet over igen. Men jeg kan ikke se nogen anden vej end at kæmpe.

- Jeg tror, at sociale medier gør en kæmpe stor forskel. Vi lever i et digitalt samfund, hvor noget kan gå viralt på ingen tid, og den dominoeffekt, det potentiale er vi nødt til at udnytte.

Tror du, der kommer en storkonflikt?

- Det tror jeg. Men den kommer ikke til at vare ret længe. Jeg er bange for, at politikerne har en plan for et indgreb, så vi står i samme situation, som vi gjorde i 2013.

Camilla Pedersen, 26 år, sosu-medhjælper på Gladsaxe Plejehjem.

Camilla Pedersen under fagligt møde i Fredericia. (Foto: Mathias Sommer).

- Jeg bruger de sociale medier til ytre mig. Dermed rammer jeg ikke bare en masse kolleger, men også venner og familie, og jeg håber at kunne påvirke deres feed og måske derved give dem mulighed for at reflektere lidt over vilkårene, vi har som sosu-medhjælpere.

- Det er desværre lidt ulige, hvis der kommer en lockout, for det vil gøre ondt på strejkekasserne, mens det offentlige sparer penge. Derfor kan vi kun vinde, hvis vi har befolkningen på vores side.

- Jeg tror ikke kun, at Facebook kan bruges til at nå ud til folk og påvirke den offentlige opinion. Det hele kan noget forskelligt. Desværre er det ikke alle, der stoler på mig, når jeg fortæller om vores vilkår og om, at vi løber meget stærkt i dag. Men der er de sociale medier gode til at nå ud til fremmede mennesker, fordi mine venner stoler på mig, og hvis de så deler mit budskab, virker det bedre.

Kommer der en storkonflikt?

- Det håber jeg ikke, jeg tror stadig, at der tid til at finde en løsning.

Facebook
Twitter