Fremtidens supermarked: Medlemmer springer kassen og køen over

Butikkerne lokker med stadigt flere kundeklubber med mere og mere opfindsomme tilbud

Kampen om loyale kunder er hård blandt supermarkedskæderne. Et af midlerne er kundeklubber og andre loyalitetsprogrammer, og dem bliver der flere og flere af. Coop, som i mange år har tilbudt kunderne et medlemskab med fordele, har fået konkurrence også i denne disciplin. Føtex, Meny, Kiwi og Spar har også kundeklubber.

Spring køen over

Et af Coops egne og seneste initiativer hedder Bip & Betal. Med Bip & Betal kan kunderne spare tid ved selv at scanne varerne med mobilen, mens de går rundt og handler i butikken.

Når de er færdige med at handle, kan kunderne så gå helt uden om kassekøen.

Bip & Betal har en fast kundeskare på et par tusind i de foreløbig syv forskellige Superbrugser og Kvicklybutikker, som er med i ordningen. Det fortæller Jeff Salter, som er medlemsdirektør i Coop. Og ordningen er populær blandt brugerne.

- Nogle kunder er helt vilde med det -og vælger butik ud fra det, siger Jeff Salter, som gerne vil brede Bip & Betal ud i alle Coops butikker. Måske allerede i år.

- Det er på tegnebrættet, og vi ser på, om vi kan få en stabil løsning. Det skal selvfølgelig virke, og det skal virke hver gang. Det er jo kravet, før vi kan rulle det ud bredt, siger han.

Coops kundeklub er landets absolut største med 1,6 millioner medlemmer, men den er langt fra alene om at tilbyde medlemskab og fordele til kunderne.

Flere kundeklubber

Meny og Spar har også valgt at give loyale kunder personlige tilbud. Det sker i en app - sådan som Coop også er begyndt at eksperimentere med.

Kiwi har indført et medlemskort, som giver 20 procent rabat på al frugt og grønt også økologi. Desuden er hver fjerde pakke libero bleer gratis.

Og i efteråret introducerede Føtex en abonnementsordning, som giver 20 procent på alle økologiske varer med kun ganske få undtagelser. Klubben hedder Øko+, og det koster 80 kroner om måneden at være medlem.

- På den måde får de kunder, der et interesserede i økologi, sikkerhed for, at de kan få det brede sortiment til en attraktiv pris, siger Føtex’ administrerende direktør Thor Jørgensen.

Vi betaler og lukker øjnene

Og netop den månedlige afgift er en nyskabelse inden for supermarkedernes kundeklubber, fortæller Ann Lehmann Erichsen, som er forbrugerøkonom i Nordea. Og derfor skal man være opmærksom på sine egne vaner, hvis man melder sig ind, mener hun.

- Problemet med at have et rabatkort som det her er, det er, at man bliver forlovet med Føtex, og så handler man kun der. Man risikerer, at man ubevidst lukker øjnene for, hvad varerne koster andre steder.

Til det siger Føtex’ direktør

- Det vil selvfølgelig altid være sådan, at hvis du er villig til at gå syv forskellige steder hen, jamen så vil du muligvis kunne opnå den samme besparelse ved at gå alle de syv steder hen. Det, som vi selvfølgelig gør, det er, at vi gør det nemt at komme til os, og du kan handle det hele et sted.

Føtex vil ikke oplyse præcis, hvor mange, der har meldt sig ind i Øko+ siden rabatklubben gik i gang i efteråret, men det drejer sig om nogle tusinde.

Magasinet Penge går kundeklubberne efter i sømmene i aften på DR1 kl. 21:55

Facebook
Twitter