Fyldte lagre i detailbranchen får butikkerne til at finde de gule tilbudsskilte frem

Butikkerne skal have solgt ud, så de kan få plads til nye varer.

Butikkerne skal have ryddet ud i deres voksende lagre, og derfor kan man godt regne med ekstra mange gule skilte til Black Friday om en måned. (Foto: © Henning Bagger, Scanpix Denmark)

Først en nedlukning af landet den 11. marts 2020. Så en forsyningskrise. Og nu rammer inflationen et rekordniveau i EU.

En form for tarvelig dominoeffekt har gjort det ekstra svært for flere virksomheder inden for detailbranchen at regne efterspørgslen ud. Det har ført til lagre, der har været mere fyldte end normalt. De har simpelthen købt mere ind, end danskerne har været klar til at købe.

Indenfor modebranchen brænder de især inde med gamle kollektioner, som de købte for mellem seks og ni måneder siden.

- Vi havde slet ikke forestillet os den 24. februar (Ruslands invasion af Ukraine, red.), og vi havde slet ikke forestillet os inflationen ville løbe op i noget, der ligner ti procent, fortæller Jens Birkeholm, markedschef i Dansk Mode & Textil, der repræsenterer mere end 375 virksomheder.

Og derfor har blandt andet modebranchen købt ind til en anden "forbrugssituation", end den vi er endt med i dag.

- Nu er forbrugeren nødt til at prioritere anderledes. De er nødt til at prioritere at få betalt deres varmeregninger og fødevarer, siger Jens Birkeholm.

- Man har købt ind til en efterspørgsel, som ikke længere er der, lyder det.

Hos Dansk Mode & Textil har de også oplevet henvendelse fra både "en stor dansk tøjkæde", men også mindre butiksejere, der oplever problemer med for stor lagerbeholdning.

Det betyder, at butikkerne begynder at arbejde mere for at få deres lagre tømt.

- Der skal penge i kassen, og det lager, man har liggende, er selvfølgelig noget værd, men det er allermest noget værd, når det bliver solgt, siger Jens Birkeholm og forklarer, at lagret især skal tømmes, så virksomhederne kan få råd til at købe ind til nye varer i foråret.

Forsyningskrisen har sat sine spor

Men det er ikke kun modebranchen, som har problemer med at regne deres lager beholdning ud.

Elektronikbranchen har også oplevet et fyldt lager efter en forsyningskrise. Udsigterne til lange leveringstider, gjorde, at virksomhederne købte ekstra ind for at undgå tomme hylder.

Men kort efter hylderne var fyldt og lagret proppet steg inflationen, og danskerne begyndte at tænke en ekstra over, hvad de brugte deres penge på, fortæller Dorte Wimmer, direktør i analyse- og konsulentvirksomheden Retail Institute Scandinavia, som blandt andet vejleder detailhandlen i forbrugernes vaner.

Og derfor er de gule prisskilte fundet frem, blandt andet hos elektronikkæden Power.

- Vi har lavet udsalg de sidste fire uger for at tømme ud i lagret, siger den administrerende direktør i Power, Jesper Boysen.

Udsalget skal især hjælpe virksomheden med at få omsætning, så de kan købe ind til nye varer, men samtidig også skabe plads til den næste leverance. Og ifølge Jesper Boysen er det vigtigt at få plads til de nye varer.

- Hvis man ikke kan levere det (de nye varer, red.), så vælger kunderne at købe deres ting et andet sted, sige Jesper Boysen.

For inden for elektronikbranchen kan varerne ses som "blomster".

- Om de så blev solgt til 25 øre, er der ikke nogen, som vil købe ti dage gamle blomster, siger Jesper Boysen.

Bæredygtighed eller Black Friday?

De to forskellige problemer, som har ført til et voksende lager, fører begge to til samme løsning for detailhandlen. Nemlig fredagen efter den amerikanske helligdag Thanksgiving, også kendt som Black Friday.

- Det er jo faktisk derfor man lavede Black Friday, det var for at få solgt ud, fortæller Dorte Wimmer.

Der har førhen været heftig kritik af den store udsalgsdag Black Friday, men efter inflationen er steget, regner Dorte Wimmer med, at folkestemningen mod udsalgsdagen ikke bliver lige så heftig i år.

- Vi har rigtig mange gode holdninger i forhold til klima og bæredygtighed, men den gode handel og den gode pris. De vinder over vores holdninger, siger Dorte Wimmer.

Efter inflationen er steget, er danskerne nemlig blevet mere opmærksomme på at finde den gode pris, mener Dorte Wimmer.

- Fokusset på bæredygtighed er gået en lille smule tilbage. Jeg tror kun, det er midlertidigt, at det er gået tilbage, men lige nu så er fokus meget på pris, siger Dorte Wimmer.

Bæredygtigheden er dog ikke gået i glemmebogen, og den vil formentlig også kunne ses på ønskesedlen til juleaften.

- Jeg tror, at der bliver købt rigtig mange julegaver (til Black Friday, red.) og især de unge vil nok have ting på ønskesedlen, som er produceret bæredygtigt, siger Dorte Wimmer.

Årets Black Friday falder på den 25. november.

I Danmark har vi lige nu den højeste inflation i næsten 40 år. Forstå begrebet i nedenstående video.