Google lukker ned for reklamer for kryptovaluta

Bitcoin og ripple må finde et andet sted at reklamere.

Kryptovaluta-boomet har medført en masse spænding på finansmarkederne, men nu lukker Google ned for al reklamen for den virtuelle valuta. (Foto: DADO RUVIC © Scanpix)

Først var det Facebook, der tidligere i år forbød alt annoncering for kryptovalutaer som for eksempel bitcoin og ripple.

Nu følger Google i hælene på det sociale medie, der netop har præsenteret deres nye annoncestrategi på Googles årlige møde om sikkerhedsberetning. Det skriver den amerikanske finansside CNBC.

- Vi har ikke en krystalkugle, hvor vi kan se, hvordan fremtiden bliver for kryptovalutaer, men vi har set nok skade på forbrugerne eller potentiel skade, som derfor er et område, vi ønsker at behandle med stor forsigtighed, siger Scott Spencer, der er Googledirektør for bæredygtige annoncer.

Forbuddet kommer reelt til at betyde, at al reklame for kryptorelateret indhold samt al "initial coin offering", som er kryptovalutaens pendant til børsnotering, fremover ikke vil være til at finde hos den amerikanske mediegigants tjenester.

Google fjernede sidste år omtrent 3,2 milliarder reklamer, fordi de stred imod Googles egne retningslinjer.

Facebook
Twitter