Det går strygende for Googles moderselskab, Alphabet. Selskabet fremviser en omsætning på 256,5 milliarder kroner for fjerde kvartal, og det er mere end forventet.
Det skyldes, at annoncører i de travle shoppingperioder som i julen i høj grad brugte Google og YouTube, som er ejet Google, til at reklamere for deres produkter.
Nettoresultatet, når alle regninger er betalt, ender på 58 milliarder kroner.
Omkring 83 procent af omsætningen kommer fra Googles reklamesystem.
I løbet af 2018 steg antallet af ansatte i Alphabet også betragteligt. På verdensplan er 80.000 ansatte blevet til 99.000 på lønningslisten.
Finansdirektøren i Alphabet, Ruth Porat, siger i regnskabet, at man vil fortsætte med at foretage fokuserede investeringer.
Investorer smiler dog ikke bredt over regnskabet, for omkostningerne er steget. Derudover har selskabet øget sine investeringer. Begge dele har spist af indtjeningen, hvilket bekymrer investorer.
Selskabet har omkostninger og udgifter for godt 200 milliarder kroner i fjerde kvartal. Det er 26 procent højere i forhold til året før.
Drift af YouTube og udvidelse af datacentre er blandt årsager til de højere omkostninger.
Aktien i Alphabet faldt i eftermarkedet med 2,8 procent. Det gør den efter et plus i den ordinære handel på to procent.
/ritzau/