GRAFIK Derfor bløder skibsfarten

Siden 2010 er handelsflåden vokset dobbelt så hurtigt som verdenshandlen. Derfor er fragtpriserne i frit fald. Og derfor er branchen i krise.

Der sejler 89.274 skibe rundt på verdenshavene og fragter varer, mennesker, olie og hvad man ellers kan finde på at proppe i en container.

Men der er for mange af dem. Rederier verden over har svært at få fyldt skibene op. Derfor falder fragtpriserne. Og derfor indtjener et gennemsnitligt skib nu mindre, end det gjorde i 1990.

Ifølge tal fra Danmarks Rederiforening voksede den internationale handelsflåde sidste år med næsten fem procent. Samtidig voksede verdenshandlen til søs med under to procent.

- Man skal gøre sig klart, at den massive overkapacitet, vi har lige nu, er egentlig kommet i værk delt i to tempi. Man bestilte en masse skibe lige før finanskrisen brød løs, fordi det var billigt at bestille skibe, plus det var billigt at låne penge, siger Lars Jensen, der er shippingkonsulent hos Seaintelligence.

- Da vi kom om på den anden side af finanskrisen, fik vi endnu et boom i ordrerne, som primært var ansporet af, at Mærsk var en af de første, der var ude at bestille en ekstra stor serie skibe, der kunne tage 18.000 containere, og det førte til en kædereaktion, hvor alle de andre rederier så på det og konkluderede, at 'hvis vi ikke også bestiller sådan nogle store skibe, så risikerer vi, at Mærsk har nogle konkurrencefordele om nogle år når de engang bliver fyldt.'

- Selv om det naturligvis førte til, at alle bestilte de her skibe, og derfor var der ingen af skibene, der blev fyldt, fortsætter Lars Jensen.

De danske rederier og ikke mindst Mærsk har ført an i oprustningen. Sidste år voksede handelsflåden med 4,6 procent, mens den dansk-opererede handelsflåde voksede med 10,3 procent.

I grafikken oven for kan du se den voldsomme vækst i dødvægt, som er betegnelsen for den kapacitet, der er på den internationale handelsflåde. Tallene viser, at kapaciteten er steget med 50,8 procent, mens den søbårne verdenshandel er steget med 21,4 procent. Derfor har fragtpriserne nået det laveste niveau siden 1990 - hvor man begyndte at lave opgørelsen.

Facebook
Twitter