Greenpeace efter Lego-kampagne: En rigtig stor sejr

Miljøorganisationen jubler, efter kampagnen mod Legos samarbejde med Shell har båret frugt

Der er højt humør hos Greenpeace i dag.

Miljøorganisationen er lykkedes med at få Lego til at droppe samarbejdet med Shell.

- Det her er en rigtig stor sejr i vores Arktis-kampagne, siger Birgitte Lesanner, der er kampagnechef i Greenpeace Danmark, til DR Nyheder.

Lego dropper samarbejde med Shell

Lego har i dag meddelt, at legetøjsgiganten ikke vil forlænge det samarbejde med Shell, som har kørt i de sidste par år.

Beslutningen kommer efter en kampagne som Greenpeace har ført mod Lego - med det formål at ramme Shell.

Greenpeace: Et stærkt signal

- Det er et rigtigt stærkt signal til de gode selskaber om, at hvis man er et godt selskab, så støtter man ikke de olieselskaber, der vil bore i Arktis, siger Birgitte Lesanner fra Greenpeace.

Greenpeace-kampagnen består blandt andet af en youtube-video, hvor et lego-landskab drukner i olie.

Videoen er set af omkring 6 millioner brugere verden over, og flere end en million mennesker har skrevet under på Greenpeace-protesten mod Lego.

Kontroversiel kampagne

Kampagnen er kontroversiel, fordi Greenpeace er gået efter Shells samarbejdspartner Lego i stedet for at koncentrere kræfterne mod Shell.

Men kampagnen har altså virket, og det giver appetit på mere fra samme skuffe, siger Birgitte Lesanner fra Greenpeace.

- Jeg tror vi kommer til at tage mere fat i de gode selskaber og sige til dem, at de har et ansvar for at distancere sig fra de olieselskaber, der er allermest aktive i Arktis.

Lego og Shell fåmælte

Lego vil ikke udtale sig om sagen, men selskabet skriver i en pressemeddelelse at man er utilfreds med at Lego er blevet en del af de to parters kontrovers.

Shell skriver i en mail til DR Nyheder at kampagnen med Lego har været en stor succes.

Facebook
Twitter