Grevinde Alexandra får job i Bang & Olufsen

Grevinden skal arbejde med kundeprogrammer, marketing og salg.

Grevinden har fået nyt job. (Foto: Olafur Steinar Gestsson © Scanpix)

Grevinde Alexandra bliver ansat i Bang & Olufsen, hvor hun skal arbejde med kundeprogrammer, marketing og salg. Det skriver selskabet i en

pressemeddelelse
ifølge Ritzau.

Ifølge Se & Hør er den 55-årige tidligere prinsesse begyndt her til morgen i designfirmaets sjællandske domicil i Lyngby.

Her har grevinde Alexandra fået titlen Director for Client Programmes og skal arbejde med at finde nye kundegrupper og udviklingen af kundeprogrammer på tværs af marketing og salg.

- Jeg ser meget frem til arbejdet med at styrke kendskabet til Bang & Olufsens brand og produkter på virksomhedens kernemarkeder. B&O er et dansk ikon, og jeg glæder mig til at blive en del af virksomheden og til samarbejdet med mine nye kolleger, siger hun til mediet.

Det er til sommer, at grevinde Alexandra ikke længere får

apanage
. Det er nemlig her, at hendes yngste søn, prins Felix, fylder 18 år.

Et selskab i krise

Grevinde Alexandra træder ind i et selskab, som er i store problemer. I sidste uge meldte de nemlig ud, at de mangler 400 millioner kroner for at holde sig oven vande.

Det vil selskabet forsøge at skaffe ved en garanteret aktieemission.

- Som andre forbrugerbrands er vi påvirket af de nedlukninger, der er indført i de fleste lande verden over, og det står klart, at krisens varighed og omfang vil fortsætte med at påvirke salget på flere markeder, sagde bestyrelsesformand Ole Andersen i den forbindelse.

Aktieemissionen er garanteret, hvilket betyder, at de har fundet købere til aktierne. Planen skal dog stemmes igennem på en ekstraordinær generalforsamling.

Om Bang & Olufsen

  • Bang & Olufsen blev grundlagt i 1925 i Struer af to unge ingeniører, Peter Bang og Svend Olufsen.

  • De første produkter var højttalere og mikrofoner. Siden er radioer, grammofoner, tv-apparater, telefoner, stereoanlæg og lydudstyr til biler kommet til.

  • Den første store succes kom i 1929, da de to ingeniører fik skabt en radio, der kunne modtage strøm direkte fra stikkontakten i stedet for at være drevet af batterier.

  • Bang & Olufsen lagde fra begyndelsen vægt på designet, og gennem årene har nogle af selskabets produkter fået ikonstatus. Nogle har været udstillet på kunstmuseet MoMa i New York.

  • Op gennem 1960'erne satte selskabet fart på eksporten, og i 1970'erne fik Bang & Olufsen for alvor slået sig fast som leverandør til et købestærkt segment.

  • Virksomheden har samtidig haft svært ved at tjene penge og har i perioder haft store underskud på bundlinjen. I det seneste fulde regnskabsår, 2018/19, fik B&O dog sit første reelle overskud i flere år.

  • De senere år har Bang & Olufsen solgt dele af forretningen fra for igen at koncentrere sig om den klassiske forretning med lyd- og fjernsynssystemer til forbrugerne.

  • Kilder: Bang & Olufsen, Aarhus Universitet, Ritzau.

Facebook
Twitter