Grotesk: Forbrugerrådets dom over Ryanair-gebyr

Lavprisselskaberne bliver ved med at finde på nye gebyrer for at tjene ekstra penge. Et Ryanair-gebyr på print af billetter får Forbrugerrådet op af stolen.

Lavprisselskaberne bliver ved med at finde på nye gebyrer for at tjene ekstra penge. Et Ryanair-gebyr på print af billetter får Forbrugerrådet op af stolen.

- Jeg har ikke set noget, der er så grotesk som det her.

Sådan lyder reaktionen fra Mads Mølgaard, jurist i Forbrugerrådet, over, at Ryanair kræver et gebyr på omkring 500 kroner, hvis lavprisselskabet skal printe boardingpas for passagerer, der ikke selv har fået printet billetterne inden ankomst til lufthavnen.

- Det kan umuligt koste Ryanair så meget i arbejdsløn at printe de boardingkort, så det er blot endnu eksempel på, at gebyrerne fungerer som pengemaskine for lavprisselskaberne, siger han.

2.200 kroner for et print

Siden december sidste år har Ryanair krævet det høje gebyr for at printe billetter. Men det har vakt ekstra opsigt nu, efter at en britisk familie måtte betale over 2.200 kroner for at få Ryanair til at printe fem boardingpas ud.

Mads Mølgaard forklarer, at mange af lavprisselskaberne efterhånden har så mange gebyrer, at passagerne på nogle afgange ender med at betale mere ved at flyve med selskaber som Ryanair, Easyjet og Norwegian end selskaber som SAS og British Airways, der inkluderer det meste i billetprisen.

- SAS og de andre "full service"-selskaber er ofte fuldt konkurrencedygtige med lavprisselskaberne, fordi man hos lavprisselskaberne bliver pålagt gebyrer for bagage, booking, sædevalg og så videre, siger forbrugerjuristen.

EU skal standse gebyrgrippene

Forbrugerrådet arbejder for, at EU kommer med nogle regler, der hindrer lavprisselskaberne i at opkræve så mange ugennemsigtige gebyrer. Mads Mølgaard understreger, at det bør være lettere for forbrugere at sammenligne alle flyselskabers priser.

Indtil da råder han billetkøbere på nettet til, at de går hele vejen til trinet inden bestilling for at finde den reelle pris, de kan sammenligne med.

- Vi ser ikke andre brancher, der er så opfindsomme med gebyrer som flyselskaberne. Så længe det er sådan, skal man være varsom. Flyselskaberne markedsfører sig på en billig pris, men man ender ofte med at betale langt mere, siger Mads Mølgaard.

Blandt lavprisselskabernes gebyrer er kreditkortgebyr, bookinggebyr, gebyr for bagage og håndbagage, gebyr for sædevalg og spædbørn om bord og altså gebyr for at få printet sit boardingpas.

Hvis du har oplevet andre gebyrer hos lavprisselskaberne, så skriv til os på 1212@dr.dk