GUIDE Penge i lommen, hvis flyet er forsinket

Det kan være frustrerende at miste en feriedag, når flyet er forsinket. Men hvis du kender dine rettigheder, kan du få kompensation.

Det kan være nedslående at have udsigt til forsinkede flyafgange. Men hvis bare flyet er forsinket nok, er der pæne erstatninger at hente. (Foto: Nikolai Linares © Scanpix)

I påskeferien er det højsæson for en tur sydpå.

Men hvis dit fly bliver forsinket eller aflyst, så kan det være svært at overskue, hvilke rettigheder der gælder. Her i artiklen kan du læse, hvornår du har ret til kompensation, og hvad du skal gøre for at få den.

Når flyet er aflyst

Er du så uheldig, at flyet ikke kommer afsted på ferie, så kan du selv bestemme, om du vil have en ny billet på den næste afgang, eller om du vil have pengene retur for billetten. Man skal dog altid møde op i lufthavnen til normal check-in tid, selvom om man på forhånd ved, at flyet er aflyst.

Hvis du vælger at få en ny billet, så har du krav på at få mad og drikke, imens du venter på det næste fly. Retten gælder, når flyet er:

  • Mere end to timer forsinket for flyvninger under 1500 km.

  • Mere end tre timer forsinket for flyvninger over 1500 km. Inden for EU og for flyvninger mellem 1500 og 3500 uden for EU.

  • Mere end fire timer forsinket for flyvninger, som er længere end 3500 km. Uden for EU.

Du kan som regel gå ud fra, at luftfartsselskabet kan tilbyde dig forplejning per passager for:

  • Morgenmad: 80-100 kr.

  • Frokost: 100-125 kr.

  • Aftensmad: 125-150 kr.

Husk at gemme alle kvitteringer, så du kan dokumentere dine udgifter.

Når flyet er forsinket

Hvis flyet er mere end to timer forsinket, så har du ret til samme forplejning, som hvis flyet er aflyst. Her kan du også gøre krav på et hotelværelse, og transport mellem hotel og lufthavn, hvis du har købt en pakkerejse. Hvis flyet er mere end fem timer forsinket, så kan du vælge at bryde rejsen og få billetprisen retur, men du har ikke krav på at lave rejsen om.

Hvornår kan jeg så få kompensation?

For at få kompensation ved forsinkelse, så skal dit fly være mere end tre timer forsinket. Men ligesom med aflyste fly, så gælder rettigheder ikke, hvis der er tale om usædvanlige omstændigheder.

Afhængig af hvor lang din rejse er jo højere en kompensation, kan du få:

  • 250 euro for flyvninger under 1500 km.

  • 400 euro for flyvninger over 1500 km. Inden for EU og for flyvninger på mellem 1500 og 3500 km. Udenfor EU

  • 600 euro for flyvninger, som er længere end 3500 km. Udenfor EU

Her er der vigtigt, at du har en bekræftet reservation til den pågældende flyafgang. Du skal være til stede ved check-in og boarde i rette tid.

Rettighederne gør sig kun gældende, hvis du rejser fra en lufthavn i EU, eller hvis du ankom til EU med et EU luftfartsselskab. Det betyder for eksempel, at hvis du flyver hjem fra USA med et amerikansk flyselskab og bliver forsinket i en amerikansk lufthavn, så gør reglerne sig ikke gældende. Men flyver du derimod med et EU selskab, som for eksempel SAS, så gælder reglerne.

Hvordan gør jeg så?

Hvis dit fly enten er aflyst eller forsinket, så skal du altid begynde med at klage til det luftfartsselskab, hvor du har købt din billet. Hvis du ikke er enig eller tilfreds med selskabet svar, så kan du få behandlet din sag gratis hos den myndighed, som din rejse hører under. Her i Danmark er det Trafikstyrelsen. Hvis du er ude for forsinkelser eller aflysninger i et EU-land eller et ikke EU-land, men du flyver med et EU-luftfartsselskab, så skal du henvende dig til myndigheden i EU-ankomstlandet. Du kan også kontakte Forbruger Europa, som hjælper dig gratis, hvis der sker hændelser i andre EU-lande.

Kilder: Forbrugerrådet Tænk og Forbruger Europa.

Facebook
Twitter