Guide: Skal du eje, dele, lease eller abonnere på din nye bil?

Her er tommelfingerreglerne for hvilket bilejerskab, der kan betale sig for hvem.

  • To forskellige firmaer stiller el-bybiler til rådighed for mellem 3,50 og 4 kr. i minuttet (Foto: Finn vest Christensen © (c) DR)
  • Med få tryk på en smartphone kan du finde og booke den nærmeste bybil (Foto: Finn vest Christensen © (c) DR)
1 / 2

Vil du køre i ny bil, så er det ikke længere kun et spørgsmål om at købe eller lease. Der er mange flere muligheder at vælge imellem. Man kan abonnere på en bil, vælge delebil eller leje bil, og så er der også kommet bybiler i København.

- Der er rigtig mange muligheder, og man skal virkelig tænke sig godt om i forhold til, hvad der er ens behov, siger Allan Skytte Christensen, der er forbrugerøkonom i FDM.

Købe: For dig, der kører langt

- Hvis du kører mange kilometer og har brug for bilen til hverdag, så kan det betale sig at købe bil, men man skal huske på, at den taber rigtig meget i værdi, især i de første år, siger Allan Skytte Christensen.

Når du ejer din egen bil, bestemmer du selv, hvor mange kilometer du kører om året. Og er du for eksempel til glastag og alufælge, så kan du få skræddersyet bilen med lige præcis det ekstraudstyr, du ønsker. Til gengæld mister din bil hurtigt værdi i de første leveår, så det er altså ikke en investering, der gør dig rigere.

Leasing: For dig uden småbørn og hund

- Hvis du har behov for bilen til daglig og ved, hvor meget du kører om året, så kan leasing være noget for dig. Har man børn, der spilder, eller dyr, der kradser i sæderne, så skal man lige tænke sig om en ekstra gang, for det kan udløse en ekstraregning, når leasingkontrakten udløber. Her skelner man nemlig mellem almindeligt slid og andre skader, siger Allan Skytte Christensen.

Leasingbiler har den fordel, at du kender alle omkostninger i den periode, du leaser bilen. Hvis du normalt skifter bil hvert tredje år og kan holde dig inden for leasingaftalens begrænsning på kilometerne, så er leasing billigere end at købe. Til gengæld kan det være svært at få leasingbiler med specielt ekstraudstyr, og hvis ikke du har passet godt på bilen, så risikerer du at få en stor ekstraregning, når du afleverer bilen.

Månedsabonnement: Når du har bil for sjov

- Månedsabonnement er oplagt, hvis man vil køre cabriolet om sommeren og firehjulstrækker om vinteren. Man binder sig kun for nogle få måneder, og det er et godt valg, hvis man pludselig får behov for en bil i en periode, eller hvis man cykler om sommeren og gerne vil have bil om vinteren, siger Allan Skytte Christensen.

Med månedsabonnement får du en meget fleksibel leasingkontrakt. Du binder dig typisk kun for tre måneder og har en måneds opsigelse. Derefter kan du altså skifte bil flere gange om året. Til gengæld er der ofte begrænset udbud at biler, og så er månedsabonnement dyrere end at lease bil på en almindelig leasingkontrakt.

Delebil: Når du kører en gang imellem

- Delebiler er et godt alternativ til at have egen bil. Det er for dem, der har brug for bil nogle få gange om måneden, og som er gode til at planlægge deres kørsel, siger Allan Skytte Christensen.

Med delebilsordninger får du adgang til flere forskellige typer biler. Du betaler efter forbrug og har adgang til delebiler over hele landet. Det månedlige abonnement kan dog synes stort, hvis du ikke bruger bilerne særlig ofte. Derudover kan der være langt til delebilerne, og det er besværligt, hvis du har børn og skal montere barnesæder, hver gang du bruger bilen.

Lejebil: God til længere ture

- Lejebil er godt, når man har brug for bil i flere dage, for eksempel til kortere ferier. Der kan være et supplement til delebiler, som kan være dyre at leje over flere dage eller hvis man kører meget langt, siger Allan Skytte Christensen.

Lejebilerne er meget fleksible og et godt alternativ, hvis man ikke har brug for bil særlig ofte. De er dyrere end delebiler ved korte ture, men kan være en god forretning, hvis man kører langt eller har brug for bil i flere dage. Private udlejer deres biler til private via portaler som GoMore, og det er som regel billigere end almindelig biludlejning.

Bybiler: Alternativ til bus og tog

- Bybilerne er smarte, men jeg ser dem mere som et supplement til busser og tog og taxature end som et alternativ til at have en bil, siger Allan Skytte Christensen.

Der er flere hundrede bybiler i København, som står klar til, at du kan leje dem ved få tryk på din smartphone. En bybil er altså uhyre fleksibel, og du betaler kun for de minutter, du bruger bilen. Med en app på telefonen er bilerne nemme at finde, og det er billigt at komme af med bilen, fordi offentlig parkering indgår i prisen. Bilerne koster mellem 3,50 og 4 kroner pr. kilometer og er for dyre til lange ture. Du må køre, hvorhen du vil i en bybil, men den skal afleveres inden for bestemte områder i og omkring København.

Der er mere om økonomien i at køre i ny bil i magasinet Penge i aften kl. 21:55 på DR1.

Facebook
Twitter