“Bump for comments destruction. Pour petrol on the fire. Fly my pretties, fly.”
Sådan lyder en besked i en tråd på internetforummet 4chan.
Budskabet er simpelt: Hæld benzin på bålet og ødelæg SAS med kommentarer til den kampagnevideo, det skandinaviske flyselskab har lagt op.
SAS blev i den grad overdynget med negative reaktioner. Faktisk i en sådan grad, at selskabet endte med at pille den ned fra selskabets kanaler på sociale medier, fordi de mente, at der var tale om et koordineret angreb.
På mindre et døgn er der oprettet mere end 20 tråde om SAS’ video på forummet. Flere af dem blev oprettet tidligt i går aftes og eksploderede kort efter.
Hver tråd har flere hundreder kommentarer med højreradikalt og i nogle tilfælde nazistisk indhold, og der bliver adskillige gange linket til SAS' video og profiler på sociale medier med opfordring om at kommentere indholdet.
Med 4chans historik in mente kan angrebet mod SAS meget vel komme fra netop det forum.
4chan har tidligere spillet en stor rolle i koordinerede angreb. Blandt andet blev forummets brugere mobiliseret til at manipulere med en politisk afstemning hos Ekstra Bladet, ligesom at brugere har forsøgt at påvirke det svenske valg med hadpropaganda.
Det er uklart, om angrebet mod SAS er startet på 4chan, men der er ingen tvivl om, at forummet har spillet en betydelig rolle i at blæse det op, vurderer Kevin Shakir, der er journalist med fokus på højreradikal kultur på nettet og en del af organisationen Cybernauterne, der formidler om internetkultur.
- 4chan har gennem flere angreb af lignende karakter været et centralt sted, hvor folk mobiliserer hinanden. Den her form for chikanetaktikker er en meget indgroet del af de her steder på nettet, siger han.
- Selvom SAS selv har fjernet videoen, er der anonyme konti på YouTube, som deler den igen, og så bliver den delt tilbage til 4chan, som bliver propagandacentralen for den her aktion, siger han.
Ser video som et angreb på den hvide race
Flere steder på 4chan konspirerer brugere om, at SAS skal være en del af jødisk netværk, der vil undergrave den hvide race.
Omtalen af SAS’ video kan ikke kun findes på 4chan. Også et netmedie, der betragter sig selv om en del af den stærkt højreradikale bevægelse Alt-Right, altså det alternative højre, har delt den på sin hjemmeside. Det samme har den nordiske nazistgrupppering Den Nordiske Modstandsbevægelse, også kendt som Nordfront.
Men hvordan er det kommet så vidt, at en reklamevideo bliver brugt som propaganda af højreradikale og af nazistiske grupperinger?
I SAS-videoen bliver der stillet spørgsmål om, hvad der egentlig er skandinavisk. SAS’ konklusion er, at meget af det, vi betragter som rigtig skandinavisk faktisk stammer fra andre steder i verden.
- Videoen har spredt sig til at blive et værktøj for aktører og politiske grupper, som åbenlyst er højreradikale. Det, som brugerne i det her koordinerede angreb, går op i, er, at videoen signalerer noget om mangfoldighed og den globaliserede verden, som de ser som et angreb på dem selv, siger Kevin Shakir og fortsætter:
- De bruger nogle meget konkrete ting som menneskers hudfarve. Det her med, at der bliver navngivet forskellige lande, og at SAS i sin video taler om, at kulturer smelter sammen, og at kulturelt indhold ikke nødvendigvis stammer fra en særlig nation, men bevæger sig på tværs af grænser, ser de som et angreb på den hvide race.
Kritikken af videoen har for længst spredt sig til den bredere del af de sociale medier.
På Facebook bliver SAS’ side overdynget af kommentarer fra folk, der opfordrer til boykot af flyselskabet, fordi det håner Skandinavien.
- Når aktionen spreder sig til sociale medier, som flere mennesker bruger og ikke kun 4chan med en hård kerne, så betyder det, at der er større mulighed for, at helt almindelige mediebrugere bliver eksponeret for det her tankesæt, siger Kevin Shakir.
Opfordrer til chikane af medarbejdere
Én ting er det koordinerede angreb mod SAS, som ser ud til at stamme fra højreradikale fora. En anden ting er, at flere anonyme brugere opfordrer hinanden til at gå efter manden i stedet for bolden.
I flere kommentarer på 4chan udleverer brugere navne og oplysninger på de ansatte i det bureau, der har været med til at lave SAS’ kampagnevideo.
Sammen med de kommentarer, der lyder ’name and shame’, altså opfordringer til, at medarbejdernes navne skal udleveres, og at de navngivne skal chikaneres.
- Det, der sker lige nu, er, at der er medarbejdere på bureauet bag videoen, der bliver doxxet. Doxxing er, at man afslører identiteten på folk. Det er blevet en politisk taktik, hvor man prøver at skræmme mennesker, som man betragter som politiske modstandere, som man synes står for noget, man selv synes er problematisk, siger Kevin Shakir.
Det er ifølge Kevin Shakir noget, man skal tage meget alvorligt og ikke bare trække på skuldrene af:
- I nogle tilfælde i USA har den slags ledt til chikane på nettet, og at folk er flygtet fra deres hjem af frygt for fysisk vold. Så der er noget ret alvorligt i, hvad det her kan have af konsekvenser. Ikke kun for SAS’ ry som virksomhed, men også for nogle mennesker, hvis navne lige nu bliver delt med opfordringer om chikane.
SAS har sent onsdag eftermiddag meddelt, at selskabet har evalueret situationen og vil fortsætte kampagnen ’What is truly Scandinavian?’ med en redigeret version af videoen, oplyser SAS i en pressemeddelelse.
Med størrelsen på den koordinerede aktion taget i betragtning er det dog svært at sige, hvornår stormen mod SAS vil aftage.
Videoen nåede på Facebook at blive set af flere end 550.000, inden den blev fjernet.
Opslaget har haft 22 gange flere interaktioner, end SAS plejer at have på sine opslag på Facebook.
- Det er på nuværende svært at sige, hvordan den kommer til at stoppe, og om den gør det i dag, siger Kevin Shakir.