Halvdelen af pendlerne arbejder i toget - men nettet er for dårligt

For få pladser, ustabilt net og en mobilforbindelse, der ryger i tid og utide. Undersøgelse viser, at det er svært at arbejde i toget.

Det er fortsat dårlig mobil-og netforbindelse, der er den største barrierer for at arbejde effektivt, når man er i toget.

Tusinder af danskere hopper hver dag på toget for at pendle til jobbet. Cirka halvdelen af dem, 53 procent, bruger tiden til at arbejde undervejs.Det viser en analyse og rundspørge, som Dansk Erhverv, Djøf, DSB og Ingeniørforeningen står bag.

- Jo mere, vi kan få ind af det her, jo mere fleksibilitet kan danskerne få i deres arbejdsliv, og jo mere produktivitet kan vi fra erhvervslivet få ind, så der er nogle lavthængende frugter at plukke her, siger chefkonsulent Jesper Højte Stenbæk fra Dansk Erhverv.Upålidelig net og mobilMen det hele kører dog ikke på skinner for DSB. Halvdelen af de adspurgte togpendlere mener, at arbejdsvilkårene i toget er dårlige, og at mangel på netforbindelse er det største problem.- Det er klart, at teleindustrien skal levere en løsning, der gør, at der er dækning og kapacitetTony Bispeskov, trafikinformationschef i DSBDSB har længe været opmærksom på problemerne med net- og mobilforbindelsen.- Vi gør helt konkret det, at vi i samarbejde med teleindustrien prøver at finde en løsning. Det er klart, at teleindustrien skal levere en løsning, der gør, at der er dækning og kapacitet, understreger trafikinformationschef i DSB, Tony Bispeskov.Få siddepladserUd over de ustabile netforbindelser, så mener 46 procent af pendlerne i undersøgelsen, at der er for få siddepladser i toget.DSB justerer løbende antallet af tog og vogne for at skaffe flere siddepladser, men hvis man alligevel oplever problemer, så har trafikchefen et råd til pendlerne.- Hvis du kan tage en afgang lidt tidligere eller senere vil jeg råde dig til det. Der vil ofte være mulighed for en siddeplads, siger han.

Facebook
Twitter