Den store handelsdag er ikke, som den plejer.
Black Friday er for mange lig med at sidde klar ved computeren eller være ude i butikkerne, så man ved midnat natten til fredag kan få de bedste tilbud.
Men i år er det anderledes.
Black Friday står nemlig i coronaens lys, og erhvervsminister Simon Kollerup (S) har sammen med erhvervsorganisationerne bedt butikkerne om at sprede de gode tilbud ud, så folk ikke forsamler sig i butikker og storcentre.
Ifølge en analyse fra prissammenligningssiden Pricerunner har butikkerne fulgt den opfordring.
Ud af de 101 mest populære detailkæder, hvor der indgår næsten 5.000 butikker over hele landet, har alle afholdt sig fra dagstilbud.
I stedet er det blevet til en såkaldt 'Black Week', siger direktør i Pricerunner Martin Andersen.
- Den store forskel fra andre år er, at det her event har spredt sig ud over hele ugen.
- Tilbuddene er de samme, hvor man sparer 20-30 procent, men fordi det er spredt ud over hele ugen, så er udvalget blevet meget større.
Af de butikker, der har sorte tilbud, har fire ud af fem holdt 'Black Week', mens resten har 'Black Weekend', hvor tilbuddene spredes ud fra i dag til søndag.
Der er brugt penge hele ugen
Tendensen kan også ses i vores forbrug.
De tilbudssultne danskere har også svinget dankortet hele ugen og ikke bare i nat.
Tal fra Nets for e-handel viser, at forbruget er steget eksplosivt i dagene op til fredag, og mandags var stigningen på over 60 procent i forhold til sidste år.
Det gik til gengæld ud over nattens forbrug. Her kølede dankortet noget af sammenlignet med 2019 med fald på over 40 procent.
- Det er tydeligt at se, at danskerne har jagtet tilbud hele ugen samt i går aftes, men det er slut med at sidde oppe hele Black Friday-natten på nettet og shoppe løs, siger Natalia Laursen, marketingchef i Nets.
Længere åbningstider og færre mennesker
I storcenteret Field's i København er der her til morgen heller ikke mange tilbudsjægere.
Og der kommer nok færre, end der plejer i de fysiske butikker, siger centermanager Thomas Thomsen.
- Vi forventer, det bliver en stor dag, men mere af omsætningen vil komme på nettet.
Hvis der alligevel skulle dukke for mange mennesker op i løbet af dagen, har man taget sine forholdsregler.
- Vi har personale ved alle indgange, der deler mundbind ud, og så har vi tællere, så vi kan følge med i antallet af kunder.
- Åbningstiderne er også udvidet fra 6-24, fordi sundhed har høj prioritet, siger Thomas Thomsen.