Har du penge til gode hos SAS for aflyste fly? Se her, hvordan du søger om kompensation

Kompensationen kan være helt op til 4.500 kroner per billet. Men SAS gør det ikke nemt, mener en strejkeramt rejsende.

Mange af de passagerer, som var ramt af SAS-strejken i sommer, kan have ret til kompensation. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Var du en af dem, der fik aflyst din sommerferie på grund af SAS' flystrejke, så har du ikke kun ret til at få pengene tilbage for selve flybilletten. Du kan også have ret til en kompensation på mellem 1.900 og helt op til 4.500 kroner per billet.

I alt fik cirka 380.000 SAS-kunder aflyst deres fly på grund af strejken, men det kan være svært at finde frem til, hvordan man søge om kompensation.

En af dem, der måtte ændre sommerferieplaner, er Evelyn Wendt, der arbejder som sagsbehandler i en a-kasse.

Selvom hun har fået pengene tilbage for sin billet, så har hun - ligesom andre strejkeramte SAS-passagerer - ikke følt, at SAS har informeret nok om, at hun kan have ret til kompensation.

Evelyn Wendt skulle have fløjet med SAS på sommerferie. Men rejsen blev aflyst på grund af strejken. (© DR)

- Det synes jeg er meget, meget dårligt, og det er jeg lidt skuffet over. For vi har været vældig gode kunder. Jeg kunne godt overveje at rejse med SAS igen, men når de ikke fortæller folk, at man kan søge kompensation, så tror jeg ikke, jeg vælger dem igen, siger Evelyn Wendt.

Blanket er på engelsk

Efter hun har fundet ud af muligheden, har hun klikket sig ind på SAS' hjemmeside for at søge kompensation. Men det har ikke været helt let, fortæller hun.

- Man skal klikke sig igennem syv eller otte klik, tror jeg, før man kommer frem til blanketten. Og så kommer den på engelsk. Det synes jeg ikke er i orden, siger hun.

I Forbrugerrådet Tænk mener politisk rådgiver Vibeke Myrtue Jensen ikke, at SAS har gjort sit arbejde godt nok. Hun kalder det kritisabelt, at SAS ikke har oplyst kunderne direkte om kompensationsmuligheder. Optimalt set mener hun, at SAS burde have udbetalt kompensationen automatisk.

Samtidig kritiserer hun også, at blanketten for at søge kompensationen er på engelsk.

- Det er ikke alle, der har lige nemt ved at begå sig på engelsk, og billetterne er for de flestes tilfælde også købt på et dansksproget site, siger Vibeke Myrtue Jensen.

SAS: Vi har informeret godt nok

Alexandra Lindgren Kaoukji, der er kommunikationschef for SAS Danmark, siger, at SAS har informeret om refundering og kompensation på flere af deres kanaler og sagt det i interviews med pressen.

- Vi har gjort det på allerbedste vis, siger hun og understreger, at SAS ikke bevidst forsøger at skjule muligheden eller gøre det svært at finde.

Hvorfor vælger I ikke at vise det på forsiden, når så mange kan have ret til kompensation?

- Vi har valgt at se frem. Vi sælger rejser, og det er helt naturligt, at vi vil kigge fremad efter to år med en pandemi. Det er et kommunikativt valg, vi har truffet. Men det er muligt, at vi skal kigge på det. Får vi massiv kritik, så tager vi det altid til os og ser, om vi kan gøre det bedre, siger hun.

Hvis dit fly blev aflyst på grund af strejken, så kan du herunder læse, hvordan du kan søge kompensation.

Sådan søger du kompensation

SAS var i sommer ramt af strejke. Det fik konsekvens for omkring 380.000 rejsende. (Foto: Mads Claus Rasmussen © Ritzau Scanpix)

Det nemmeste er at gå ind på sas.dk, gå ned i bunden af sitet og find "Kontakt os". Derefter skal du trykke "Flyforstyrrelser", trykke på "Din flyvning er aflyst" og så scrolle helt ned i bunden, hvor du finder afsnittet "Krav om kompensation". Der trykker du på "Anmeld et krav".

Hvis du ikke orker den lange strøm af klik, så er det direkte link til den engelske blanket her.

Søg hos SAS, selvom du har købt pakkerejse eller ej

Når man køber en pakkerejse, er det normalt rejseselskabet, man skal gå til, når man skal have penge tilbage for det aflyste fly. Men når det gælder kompensation efter flypassagerers rettigheder, så anbefaler Forbrugerrådet, at man henvender sig til SAS.

- Det kan være svært at få kompensation fra et rejseselskab, fordi reglerne om kompensation ikke er skrevet ind i lovgivningen om pakkerejser. Derfor råder vi folk til at søge det hos flyselskabet, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Her er reglerne – i grove træk

Reglerne for kompensation er så tekniske, at det selv for eksperter kan være svært at holde hoved og hale i det. Derfor er anbefalingen, at man søger kompensation, selv hvis man er i tvivl.

Reglerne for, hvor meget du kan få i kompensation, afhænger nemlig af flere ting. Blandt andet om rejsen blev aflyst inden for 14 dage.

- Når dit fly er aflyst inden for 14 dage inden afrejse, så har du som udgangspunkt ret til kompensation. Hvis du har fået ombooket din rejse, så kan du også have ret til kompensation. Men det handler blandt andet om rejsens distance, og hvornår du ankom til destinationen. I så fald kan din kompensation blive halveret, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Kompensationens størrelse afhænge blandt andet af, hvor lang flyturen var. (Foto: Jon Nazca © Ritzau Scanpix)

Hvis ens flyvning er under 1.500 kilometer, beregnes kompensationen som udgangspunkt til at være omkring 1.860 kroner. Flyvninger mellem 1.500 og op til 3.500 kilometer ligger som udgangspunkt på knap 3.000 kroner, mens flyvninger på over 3.500 kilometer kan give en kompensation på knap 4.500 kroner.

Dog reduceres beløbet til det halve, hvis man er ankommet op til fire timer senere med en alternativ rejseform eller alternativt fly.

Reglerne for kompensation gælder for flyvninger med alle flyselskaber i EU – heriblandt også SAS. Det gælder også, hvis flyvningen foregår med et selskab fra EU, og rejsen får fra et land uden for EU.

Hvis man vil beregne, hvad man kan have ret til, så anbefaler Vibeke Myrtue Jensen, at man går ind på Forbrugerrådets beregner her.

Hvis du vil klage over afgørelse

Flyselskaber skal betale billetprisen tilbage inden for syv dage, hvis de aflyser. Men når det gælder kompensation, er tidsfristen mere uklar.

- Hvis man vil klage, så anbefaler vi, at man først går til SAS og derefter går til Trafikstyrelsens hjemmeside, siger Vibeke Myrtue Jensen.

Hun anbefaler ikke, at man benytter sig af de forskellige klagefirmaer, som hjælper passagerer med at kræve erstatning fra flyselskaber, da de tager en andel af pengene, du kan have til gode.