Her er de irriterende typer på jobbet

Mød de otte forskellige typer af medarbejdere, der kan være en pestilens for både kolleger og chefer. Og se om du måske selv er en af dem.

Du kender sikkert nogle af dem. De besværlige og irriterende typer på jobbet, der kan forpeste arbejdsdagen. (© stock.xchng)

De evigt stressede, den intrigante eller den virkeligt kritiske og altid negative medarbejder er tre af i alt otte typer, som kan sætte grå hår i hovedet på både chefer og kolleger.

Det er erhvervsbladet.dk, der har bedt ledelsesrådgiver Helle Bruun Madsen fra Ledernes Hovedorganisation om at definere de besværlige typer på jobbet.

Hun slår dog fast, at selv om de kan være besværlige at have med at gøre, kan de fleste blive en gevinst for arbejdspladsen, hvis de bliver håndteret rigtigt. Andre skal man derimod hjælpe videre i et andet job.

Chefer og kolleger har et ansvar

- En leder har pligt til at få det mest positive frem og det bedste ud af alle medarbejdere. Undgå at fokusere på det negative og at have en bebrejdende attitude. Flyt fokus over på, hvad medarbejderne er gode til, så motiverer man dem også bedre, siger Helle Bruun Madsen til erhvervsbladet.dk.

Hun understreger samtidig, at også kollegerne har ansvar for at hjælpe andre medarbejdere i et team til at fungere bedre på jobbet.

- For hvis det kun var lederen, der skulle tage sig af dette her, vil det gå ud over hans tid til at tage sig af helheden, siger Helle Bruun Madsen.

Hun peger desuden på, at de besværlige typers adfærd kan skyldes private problemer eller konflikter med kolleger eller chefer.

De otte trælse typer

Her kan du se definitionerne på de otte typer af kolleger, som de fleste helst vil undvære.

1. Den kritiske

Er en rigtig brokker, som ser problemer overalt og er negativ overfor nye projekter og tiltag. Den negative kommer aldrig med løsningsforslag, men er grundlæggende bare kritisk.

2. Lav-performeren

Er egentlig træt af sit job, men orker ikke at finde et andet. Lav-performeren underpræsterer konstant og kan ikke motivere sig selv.

3. Den evigt stressede

Snakker altid om sine mange opgaver, klager over stress, men er egentlig ikke mere bebyrdet end andre.

4. By-passeren

Er mest en belastning for sin chef. Løber uden om sin egen leder og henvender sig et niveau højere oppe i hierarkiet for at få problemer løst. Bryder sig tilsyneladende ikke om sin egen leder.

5. Den traditionsbundne

Bremser enhver form for forandring og er meget bundet til, hvad man plejer at gøre i firmaet.

6. Den intrigante

Er en rigtig rygtesmed, som sladrer om alt og alle.

7. Den usikre

Skal hele tiden have at vide, hvordan tingene skal gøres og i hvilken rækkefølge. Den usikre medarbejder er meget tidskrævende. Kan både være en nyansat eller en, der er gammel i gårde, men som har oplevet en masse forandringer på jobbet

8. Hypokonderen

Har mistænkeligt mange sygedage og altid en plausibel forklaring på sit omfattende fravær.

Facebook
Twitter