Høj inflation giver spænding på Black Friday - men virksomhederne er godt polstrede

Black Friday kan vende en virksomheds tal fra røde til sorte, siger ekspert.

Black Friday er skudt i gang, og det er med en vis spænding hos virksomhederne. (Foto: © Ida Guldbæk Arentsen, Ritzau Scanpix)

Andre år er folk strømmet på nettet eller ned i butikkerne på dagen i dag.

Det er nemlig Black Friday.

Men i år kan det godt komme til at se anderledes ud. For det har været et heftigt økonomisk år, der er blevet præget af stigende priser, pressede pengepunge og højere renter.

Derfor tror privatøkonom i Danske Bank Louise Aggerstrøm, at Black Friday bliver svagere end sidste år.

- Sidste år var exceptionelt stærk, fordi folk kunne sidde derhjemme og købe ting på nettet, og det gjorde de i stor stil, fordi de ikke kunne tage så meget ud. Det kan de godt nu, og samtidig har man et pres på folks rådighedsbeløb, og det gør, at folk nok kommer til at holde igen.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at detailhandlen faldt med 1,7 procent fra september til oktober.

I det hele taget er forbruget på vej i en retning, og det er ned.

Tal fra Danske Bank, der har analyseret en million kunders kortforbrug, viser, at forbrugerne har svunget kortet i mindre grad i oktober sammenlignet med samme måned året før.

Helt konkret var forbruget i oktober 3,4 procent lavere.

Godt polstret

Danskerne har dog opbygget sig en solid pengebeholdning, inden inflationen for alvor stak af, og derfor har de råd til inflationen.

Danskerne har faktisk rekordmange penge stående i bankerne i snit. Det viser tal fra Nationalbanken.

Derfor har første halvdel af 2022 heller ikke været helt skidt for virksomhederne.

- Detailhandlen har overordnet set haft nogle gode år gennem corona. Og mange brancher ligger faktisk med en højere omsætning nu inden corona. Første halvår i 2022 har også været rigtig god. Så detailhandlen står et godt sted, siger Dorte Wimmer, trendforsker og direktør i Retail Institute Scandinavia.

Men i løbet af året er danskerne også blevet mere bevidste i forhold til deres forbrug set i lyset af de stigende priser.

Derfor går vi i højere grad efter tilbud.

- Lige nu står vi overfor, at vi danskere her efter sommeren er begyndt at jage mange flere tilbud, hvilket gør, at vi er meget mere snusfornuftige, når vi handler ind. Derfor er Black Friday en rigtig vigtig handelsdag, for den giver et signal om, hvordan julehandlen bliver, siger Dorte Wimmer.

Butikkerne og virksomhederne skal derfor være ekstra skarpe med deres tilbud på en dag som i dag. En god Black Friday kan nemlig vende virksomhedernes kedelige røde tal til nogle mere positive tal.

- Historisk set hedder den også Black Friday, fordi mange virksomheder gik fra at røde tal til at få sorte tal på bundlinjen. Det betyder, at det giver en god indikation, om hele julesalget bliver godt, og om man kan stå med et plus på kontoen, når kasseapparatet lukker den 31. december, siger Dorte Wimmer.

Med en vis spænding

Hos Elgiganten i Frederiksberg Centeret, har man set frem til den store dag i dag.

Og de er ved godt mod, da de har holdt 'Black Week' siden ugen startede. Her kan de allerede se, at det går bedre end sidste år - på trods af inflationen.

- Det ser rigtigt godt ud. Vi har haft rigtig mange kunder igennem vores varehuse, den sidste uges tid. Vi ligger egentlig lidt over det, vi så sidste år. Så vi er meget positive indtil videre og ser frem til i dag, siger Peder Stedal, administrerende direktør i Elgiganten.

Selvom tallene allerede peger på, at Elgiganten slår sidste års niveau, er det dog stadig med en vis spænding.

- Den her dag er altid stor, og vi ser mange kunder, der venter til i dag. Derfor forventer vi en kæmpe tilstrømning til varehusene, siger Peder Stedal.