Højhastighedstog kvæler flyene

Overalt i Europa tvinger højhastighedstogene flyselskaberne til et lukke indenrigsruter. Det er godt for miljøet, men i Danmark går udviklingen stik modsat.

Det går stærkt - så stærkt, at Europas mange nye højhastighedstog udkonkurrerer indenrigsflyene. Men i Danmark er der ingen planer om højhastighedstog. (Foto: Vincent Kessler © Scanpix)

Nye højhastighedslinjer i Europa med tog, der kører op til 360 kilometer i timen, vil betyde lukning af en række kortere flyruter. Det mener flere eksperter ifølge ing.dk.

Og udviklingen er faktisk i fuld gang. I de europæiske højhastighedstogs hjemland, Frankrig, har Air France-KLM helt indstillet flyvningen mellem Paris og henholdsvis Lyon og Bruxelles. Ruten mellem Paris og Strasbourg ventes snart at lide samme skæbne. Her åbnede for nylig en højhastighedsrute, som på blot fem måneder har opnået en markedsandel på 60 procent.

I Spanien er en ny højhastighedsbane mellem Barcelona og Madrid netop åbnet. Velaro-togene kører op til 350 kilometer i timen, og passagerantallet på flyruten mellem de to byer er faldet med næsten 30 procent sammenlignet med samme periode året før.

På toget mellem Paris og London, Eurostar, steg passagertallet i årets første tre måneder med 21 procent sammenlignet med samme periode året før, og højhastighedstoget har nu en markedsandel på 70 procent af samtlige passagerer mellem de to metropoler.

- De kommende års store udbygning af højhastighedsnettet i Europa vil gøre indhug på flyselskabernes kortdistanceruter, siger trafikekspert Max Jensen, som gennem fem år i Den Europæiske Investeringsbank har analyseret planlægningen af nye højhastighedslinjer i EU.

700 kilometer er hurtigst i tog

Banken har i de seneste ti år investeret ca. 100 milliarder kroner i 20 højhastighedsprojekter i blandt andet Holland, Spa­nien, Tyskland, Frankrig og England.

- De europæiske erfaringer viser, at ved afstande på op til 700 km er tidsbesparelsen ved højhastighedstogene så markant, at flyruterne ikke kan stå distancen, siger Max Jensen.

Ud over tidsbesparelse på mellemlange distancer vinder de hurtige tog på miljøsiden og på billigere drift. Flyene er presset af høje oliepriser og nye CO2-afgifter. QuickVote: Skal Danmark satse på højhastighedstog?

Luftfartsanalytiker Nick van den Brul fra det franske investeringsselskab Exane BNP Paribas er enig:

Air France på skinner

- Rigtig mange af flyselskabernes kortdistanceruter vil bukke under for konkurrencen i løbet af de næste fem til ti år, siger han og tilføjer, at der vil komme mange flere højhastighedsforbindelser i Europa, hvis olieprisen holder sig på det nuværende niveau.

Verdens største flyselskab målt på omsætning - Air France-KLM - smed for få uger siden for alvor håndklædet i ringen. Selskabet forhandler nu med en af Europas førende togoperatører, Veolia, om et strategisk partnerskab med henblik på at introducere supertog med Air France-KLM-logo på i Europa.

- For Air France-KLM gælder det udelukkende om at kunne transportere så mange mennesker som muligt fra hele Europa til de store lufthavne i Paris. Om det sker med fly eller tog er kun et spørgsmål om, hvad der er billigst og mest effektivt for selskabet - og her er højhastighedsbanerne på vinderkurs, siger Nick van den Brul.

Udviklingen kører uden om Danmark

I Danmark går udviklingen stik modsat. Ikke siden lukningen af København-Odense i 1998 har toget vundet en markant sejr over indenrigstrafikken. Tværtimod stiger det samlede passagertal på danske indenrigsfly, og var sidste år på 1,8 millioner - det højeste niveau siden 2000.

Trafikforsker ved RUC, Per Homann Jespersen, mener udviklingen af de danske jernbaner er gået i stå.

- Planen for, hvordan rejsetiden mellem Aalborg og København kan bringes ned til tre timer ligger klar i skuffen. Hvis den blev ført ud i praksis, ville grundlaget for indenrigsfly i Danmark forsvinde, siger han til ing.dk.