Hold til højre-entusiast: Det er en kæmpe kæphest for mig

Det er egoistisk kørsel, når bilister ikke holder til højre på motorvejene, mener Rasmus Wagner.

- Ham længere fremme i BMW’en, han er fuldstændig ligeglad. Der kommer ovenikøbet en sammenfletning her længere oppe, og så ville det være en fordel for ham at ligge til højre.

Sådan lyder det fra Rasmus Wagner, selvudnævnt "hold-til-højre-entusiast"og bagmand bag Facebook-gruppen "Hold til højre." Han har taget DR Nyheder med en tur ud på motorvejene i og omkring København.

- Jeg kører 100-150 kilometer hver dag, så det er en kæmpe kæphest for mig, siger han.

- Det handler jo ikke bare om mig og min morgenkaffe i trafikken. Det handler om hele trafikken og alle dem omkring mig. Jeg har meget fokus på, at mine medbilister også kommer sikkert og ordentligt frem.

Kan spotte andre "hold til højre-entusiaster"

Stikprøver i trafikken viser ifølge Vejdirektoratet, at hver gang en bilist ikke holder til højre, går det i gennemsnit ud over to andre bilister.

Det var også et forsøg på at råbe andre bilister op, da Rasmus Wagner sammen med en anden startede "Hold til højre" på Facebook. For ham er det nemlig egoistisk ikke at holde til højre.

- Jeg synes ikke, at man tager hensyn til de andre i trafikken. Det er ligesom om, der ikke er plads til alle andre, forklarer han.

- Jeg tænker ikke noget negativt om dem (som ikke holder til højre, red.), men jeg undrer mig over, at det ikke er vigtigt at gøre det bedre for os alle sammen på vejene, også for dem selv.

Der er dog ikke kun egoistiske bilister i trafikken, og Rasmus Wagner kan sagtens udpege de bilister, som gør en dyd ud af at holde til højre. Under kørslen med DR forudser han flere gange, hvilke bilister, der ikke vil trække ind efter en overhaling, og hvilke af dem der vil.

"Hold til højre-entusiasterne" kan ifølge Rasmus Wagner genkendes på, at de viser overskud, placerer sig rigtigt og giver plads til andre i trafikken.

- Jeg er helt sikker på, at ham i den hvide bil dér lægger sig ind. Han kører meget, hvad skal man kalde det, højreorienteret, forklarer Rasmus Wagner, inden bilisten kort efter trækker ind til højre.

Følelse af afmagt

Rasmus Wagner erkender, at der er en hårfin grænse for, hvornår det giver mening at holde til højre. Når der er mange lastbiler på motorvejene – som kun må køre 80 km/t – vil det give en masse slalomkørsel, hvis man konsekvent holder til højre.

Men når forholdene er til det, ser han dog ingen undskyldning for ikke at gøre det.

Tilbage på motorvejen har tre biler foran Rasmus Wagner lagt sig i det yderste af fire spor.

- Det giver mig en følelse af afmagt. Særligt her, hvor tre baner er fuldstændigt fri, så bliver jeg frustreret over at se, at de ikke ønsker at placere sig længst til højre. Jeg forstår det simpelthen ikke, forklarer han.

Få ændrede adfærd

Vejdirektoratet har netop kørt en oplysningskampagne i november på tre udvalgte motorvejsstrækninger i et forsøg på at få flere til at holde til højre.

Under kampagnen ændrede seks procent af bilisterne deres adfærd og holdt mere til højre.

Det glæder Rasmus Wagner, at kampagnen har haft en effekt, men resultatet ryster ham samtidig en smule.

- Alt andet lige, er det skræmmende, at der ikke er flere, der har ændret adfærd. Men jeg er også glad for, at der er nogen, som har gjort det, siger han.

Trængsel i trafikken stiger

  • Antallet af køretøjer i den danske vognpark har nået et rekordhøjt niveau på knap tre millioner køretøjer.

  • Alene siden 2010 har den økonomiske fremgang medført 26 procent flere biler på motorvejene. Og selvom motorvejene blot udgør omkring fem procent af det danske vejnet, så lægger de asfalt til knap halvdelen af alle kilometer kørt i bil.

  • Vognparkens stigende størrelse kan også mærkes på de danske motorveje, hvor trængslen bare stiger og stiger flere steder.

  • Alene på motorvejene i hovedstadsområdet er der hver eneste hverdag 30.000 timers forsinkelse for privatbilister. På et år løber det op i næsten en milliard kroner.