Hold til højre-kampagne med begrænset effekt: Den må vi køre igen

6.000 bilister fik en bedre fremkommelighed som følge af kampagnen.

I forbindelse med kampagnen har Vejdirektoratet blandt andet uddelt magneter til at sætte på biler. (© dr)

"Hold til højre. Det er det modsatte af venstre".

Det budskab er bilister blevet mødt med på tre motorvejsstrækninger - ved Horsens, Odense og Ringsted - siden begyndelsen af november, hvor Vejdirektoratet satte oplysningskampagnen i gang.

Egentlig lyder budskabet ganske simpelt, men det er tilsyneladende alligevel svært at efterleve. For i løbet af kampagnens løbetid har blot seks procent af bilisterne på de tre strækninger, der samlet dækker 76 kilometer motorvej, ændret deres adfærd og holdt mere til højre.

- Det lyder ikke af så meget, men det betyder faktisk at 6.000 bilister har fået en bedre fremkommelighed, fortæller Marianne Foldberg Steffensen, afdelingsleder for trafiksikkerhed i Vejdirektoratet.

Et budskab der skal gentages

Stikprøver fra Vejdirektoratet viser, at hver gang én bilist ikke holder til højre, går det i gennemsnit ud over to andre bilister.

På de tre strækninger alene kunne der, ifølge udregninger som Vejdirektoratet har lavet for DR, spares hele 8.000 timers ventetid i kø om året, hvis bare alle ville holde til højre.

Til sammenligning er der alene på statsvejene i hovedstadsområdet - som primært består af motorveje - sammenlagt 30.000 timers forsinkelse for privatbilister på alle hverdage.

Oveni har antallet af køretøjer på de danske veje nået et rekordhøjt niveau - på motorvejene alene er der siden 2010 kommet 25 procent flere biler.

Det vil derfor kunne have en vis effekt i forhold til at afhjælpe trængslen på de danske veje, hvis flere holdt til højre, lyder det fra juridisk konsulent i forbrugerorganisationen FDM, Dennis Lange. Spørgsmålet er så, hvorfor der ikke er flere, der har set lyset.

- I trafikken er det jo ofte sådan, at vaner og holdninger ikke er noget, som bare lige kan ændres, siger han.

- Det viser også bare, at det ikke er sidste gang, at der skal køres sådan en kampagne. Det er et budskab, som vi bliver nødt til at fortælle igen og igen for at få alle med.

En balancegang

Dennis Lange behøver heller ikke at frygte for, at Vejdirektoratet nu pakker oplysningsarbejdet væk.

Organisationen har nemlig flere gange tidligere kørt tilsvarende kampagner om at holde til højre, og der vil også komme flere i fremtiden, fastslår Marianne Foldberg Steffensen.

- Det her resultat viser jo, at der er en god grund til at lave kampagnen. Vi skal bare blive ved med at lave den, for vi kan sagtens nå højere op end seks procent, der ændrer adfærd, forklarer hun.

- Det er en balancegang mellem at gentage det ofte nok og samtidig ikke virke irriterende og formanende.