Hundredvis af tog aflyses på grund af sygdom og mangel på afløsere

På Arrivas syv togstrækninger var der 1.050 aflysninger alene på grund af personaleforhold i perioden januar-september.

Har du den seneste tid ventet forgæves på et aflyst tog, kan det skyldes sporarbejde, et teknisk nedbrud på toget, men det kan faktisk også være fordi, der simpelthen manglede en lokomotivfører til at køre toget.

Alene på Arrivas syv togstrækninger blev der i perioden januar-september aflyst 1.050 togafgange udelukkende på grund af personaleforhold.

På Thybanen, der kører mellem Thisted og Struer, var mangel på lokomotivførere eller afløsere frem til september årsag til 157 aflysninger.

Det svarer til 62 procent af de samlede aflysninger og trækker Arrivas såkaldte operatørpunktlighed på strækningen ned under den bodsgrænse, der er defineret i Arrivas kontrakt med Transportministeriet.

Det samme gør sig gældende for flere andre strækninger, dog i kortere perioder.

Arriva har betalt bod i juli, august og september, da punktligheden opgøres samlet på tværs af alle strækningerne.

17-årige Emma Busk og 16-årige William Støttrup fra Thyholm benytter Thybanen hver morgen for at komme i skole i Struer. I videoen nedenfor fortæller de om, hvordan de oplever de mange aflysninger.

Også Lemvigbanen og strækningen mellem Holstebro og Skjern, som drives af Midtjyske Jernbaner, har været ramt af hundredvis af aflysninger på grund af personalemangel.

Selskabet oplyser, at personaleudfordringerne kan betyde, at det i en periode kan blive nødvendigt at reducere togdriften på strækningen Holstebro-Skjern fra time til to-timers drift i aftentimerne.

Det har ikke været muligt at indhente oplysninger om samtlige af DSBs strækninger, men på Holbækbanen er der i øjeblikket et ekstraordinært stort antal aflysninger på grund af personaleforhold. I november var der 53 aflysninger på strækningen på grund af manglende lokomotivførere.

Ifølge informationschef i DSB Tony Bispeskov skyldes det en kombination af vintersygdom og sporarbejde, som kræver ekstra personale.

- Vi har simpelthen ikke personale til at køre alle tog, erkender Tony Bispeskov.

Aflysninger er ikke godt nok

I 2020 overtog Arriva strækningerne Odense-Svendborg og Vejle-Struer, og de mange aflysninger på grund af personaleforhold skyldes ifølge selskabet opstartsproblemer og udfordringer med langtidssygdom blandt lokomotivførerne.

- Det er svært for os at erstatte lokomotivførere, fordi man skal være uddannet i den rigtige strækning, det rigtige tog og det rigtige signalsystem, siger Therese Christensen, der er chef for Kommerciel og Planlægning for Arriva Tog.

Hun forsikrer, at aflysningerne på ingen måde er udtryk for en spareøvelse, og at Arriva de seneste måneder har ansat flere lokomotivførere for at rette op på problemet.

- Vi har haft for mange aflysninger, og det er vi rigtig kede af, men i oktober og november er vi kommet tilbage på sporet. Vi starter også uddannelsesforløb af nye lokomotivførere op nu her, siger Therese Christensen.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) kalder de mange aflysninger for ”brandærgerlige”, og han ”sender et klart signal til Arriva, om at der skal rettes op”.

- Der er sket lidt forbedring den seneste måned, men jeg synes ikke, det er nok. Jeg kan også forstå, at man har rekrutteret flere lokomotivførere fra nogle af de andre selskaber, som opererer i området og dermed givet dem nogle udfordringer – det er usportslig og dårlig stil, at Arriva ikke selv får etableret nogle uddannelsesforløb, siger Benny Engelbrecht.

Nordjyske Jernbaner oplyser, at fem af deres lokomotivførere det seneste år har forladt selskabet til fordel for Arriva.

- Derfor har vi måtte afholde os fra at køre strækningen til Aalborg Lufthavn, fordi vi simpelthen ikke kan skaffe personale til at løse den opgave. Hvis vi begynder at køre overarbejde, så ryger sikkerheden, siger administrerende direktør for Nordjyske Jernbaner Peter Hvilshøj.

Nordjyske Jernbaner oplyser, at de ikke har registreret nogen aflyste afgange på grund af personalemangel det seneste år.

Lokaltog, som driver ni mindre strækninger på Sjælland, Lolland og Falster har ligeledes en operatørpålidelighed på 99,8 procent og har kun oplevet "et meget lille omfang af aflyste afgange, fordi der ikke var en lokomotivfører til at køre toget".

Artiklen er opdateret med præciseringer omkring bod. I den oprindelige version stod der, at Arriva har betalt bod fra januar-september for Thybanen. Det er korrekt, at punktligheden har ligget under bodsgrænsen i perioden, men Arrivas punktlighed opgøres på tværs af alle strækninger, og derfor har selskabet kun skulle betale bod i juli, august og september.

FacebookTwitter