Hver tredje får ikke brugt gavekortet

Mere end hver fjerde voksne danskere forventer at give et gavekort til en oplevelse i år. Men hvert tredje gavekort bliver ikke brugt, viser undersøgelse.

Mere end hver fjerde voksne danskere forventer at give et gavekort til en oplevelse i år. Men hvert tredje gavekort bliver ikke brugt, viser undersøgelse. (Foto: Vanessa Fitzgerald © Stock Xchng)

Brunch for to, wellness-ophold med champagne eller en tur i en Ferrari. Eller frit valg for et vist beløb i bestemte butikskæder.

Oplevelsesgaver og gavekort er populære gaver, ikke mindst til jul, hvor de forventes at udgøre en stigende andel af den samlede julehandel på cirka 8,5 milliarder kroner. Men det er langtfra alle værdibeviserne, der når at blive vekslet til varer eller oplevelser inden for den tidsfrist, der følger med, skriver Politiken lørdag.

Fristen er tre år, medmindre andet er aftalt. Og netop inden for de seneste tre år har næsten hver tredje dansker over 18 år - 29 procent - fået et gavekort eller en oplevelsesgave, som de ikke har fået indløst inden tidsfristens udløb. Det viser en undersøgelse, som analysefirmaet Megafon har lavet for Politiken og TV 2.

Modtageren mister ikke penge

- Gavekort og oplevelsesgaver kommer let til os og bliver derfor også let glemt. De har ikke kostet os noget, og derfor opfatter vi det ikke som et stort tab, hvis vi ikke når at bruge det, forklarer Torben Hansen, professor i forbrugeradfærd på CBS, Copenhagen Business School, til Politiken.

- Gavegiveren har derimod haft et tab, så vi er sjældent stolte af, at vi ikke har fået brugt gaven. Det er lidt pinligt, fordi vi gerne vil sætte pris på gaven og giveren, uddyber han.

Hvad oplevelsesgaver angår, bliver de i høj grad udsat, fordi vi har travlt.

- Oplevelser kræver tid og planlægning, og her har andre taget stilling til, at vi skal noget, som måske ikke passer ind i vores planer, siger professoren til Politiken og indrømmer, at han selv lige har fundet et gavekort til Tivoli, der udløb i 2010.

Hver fjerde giver oplevelsesgave

Netop oplevelsesgaver vil være at finde i en god del af årets julegaver, viser en ny befolkningsundersøgelse, som Interresearch har lavet for Dansk Erhverv.

27 procent af de voksne danskere forventer at give oplevelser som julegave i år, og det er lidt flere end sidste år. Det er især billetter til musik, teater og biograf samt restaurantbesøg, vi betænker hinanden med.

Udvekslingen af gavekort tager også til: Sidste år regnede 3 ud af 10 detailforretninger og -kæder med at sælge flere gavekort end året før, og hos Dansk Erhverv regner man med, at tendensen fortsætter i år.

Højeste ønske er penge

Gavekort ligger i Danmark på en andenplads over julegaveønsker, kun overgået af ønsker om penge.

Det viser en særkørsel af tal fra julehandelsanalyse 2012, som revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte har lavet for Politiken.

Ønsket om oplevelsesgaver er også udbredt hos danskerne. Her vil 36 procent gerne til koncerter og ud at spise mod 23 procent generelt i EU.

41 procent får brugt gavekortet

Værdien af de gavekort og oplevelsesgaver, som modtagerne ikke når at få indløst, ligger typisk mellem 100 og 500 kroner, viser Megafons undersøgelse.

Knap en fjerdedel af de 1.264 adspurgte har spildt muligheden for at få varer eller oplevelser for mellem 500 og 1.000 kroner, mens 12 procent er gået glip af gaver for over 1.000 kroner.

41 procent af de adspurgte i Megafon-undersøgelsen har altid nået at bruge deres gavekort og oplevelsesgaver inden for tidsfristens udløb. 29 procent svarer, at de aldrig har fået den type gaver.

Facebook
Twitter