Hybridfærge skal sikre billig og stabil sejlads til småøer

Regeringen bakker op om danskbygget standardfærge, der på sigt skal afløse de lokale færger.

Landets mange unikke småfærger kan fremover blive udskiftet med en standardfærge tilpasset til de lokale forhold. (Foto: Jens nøRgaard Larsen © Scanpix)

Fremtidens færgesejlads skal ske med den samme færgetype, uanset om turen går til Omø, Anholt, Aarø eller en af de andre småøer i de indre danske farvande.

Ifølge erhvervsminister Brian Mikkelsen (K) stiller Færgestyrelsen sekretariat til rådighed for udviklingen af en ny færge til 40-50 millioner kroner, som landets 18 økommuner er gået sammen om.

- Meningen er, at der skal udvikles en standardfærge, som er billig, fleksibel og i stand til at sejle til alle øerne. Det vil være et kvantespring frem for transporten til øerne, siger Brian Mikkelsen.

Han har i dag præsenteret regeringens Vækstplan for Det Blå Danmark med 36 initiativer, der skal styrke dansk skibsfarts position som en af verdens førende søfartsnationer.

Det er Færgesekretariatet, som økommunerne har etableret i fællesskab, der står bag projektet om at udvikle konceptet med en standardfærge sammen med firmaet Odense Maritime Technology A/S.

- Vi har mellem 50 og 70 forskellige småfærger her i Danmark, fordi hver eneste overfart har fået bygget sin egen færge. Det er der ikke særlig mange stordriftsfordele i. Så derfor skal vi bygge en standardfærge med forskellig kapacitet, som kan bruges alle steder, siger sekretariatsleder Jan Fritz Hansen.

Seks kommuner vil leje færgen

I første omgang skal en færge med plads til 125 personer og 20 biler være klar til på skift at afløse de eksisterende færger til næste år, når de skal i dok for at blive repareret.

Testfærgen koster mellem 40 og 50 millioner kroner at bygge. Og indtil videre har seks kommuner givet tilsagn om, at de gerne vil leje færgen, når deres eksisterende færger skal i dok - eller hvis der er behov for at fragte flere passagerer i travle perioder.

Jan Fritz Hansen og Færgesekretariatet har anmodet om, at staten stiller en garanti på to millioner kroner for driften af færgen i opstartsfasen.

En sådan garanti er dog ikke blandt initiativerne i regeringens vækstplan for søfarten. Men Brian Mikkelsen oplyser nu, at han gerne vil være med til at sikre, at standardfærgen kommer i vandet.

- I første omgang har det ikke handlet om penge, men om at ændre på nogle regler. Men jeg har ikke noget problem med at stille en garanti på to millioner kroner til rådighed. Det er ikke det, der skal bremse et fremragende projekt, siger han.

Færgelejer skal have ladestandere

Ifølge planen skal økommunerne fra næste år kunne leje standardfærgen for under 40.000 kroner om dagen, hvilket ifølge Jan Fritz Hansen er billigere end at leje andre færger.

- Prisen burde være meget konkurrencedygtig. Og samtidig er det svært at få fat i skibe, man kan råde over, så jeg tror, vi kan leje færgen ud ganske meget, siger han.

Færgen skal både have en forbrændingsmotor og en elmotor. På sigt er det planen at sejle udelukkende på el, men i opstartsfasen er det ikke muligt, fordi færgelejerne endnu ikke har monteret ladestationer.

- Hvis jeg skulle køre til Lapland i en Tesla, ville jeg også være tøvende. Så færgen starter som hybrid, og når kommunerne på sigt skifter deres gamle færge ud, kan de få en ny, der passer til deres behov, siger Jan Fritz Hansen.

Standardfærgekonceptet vil ifølge regeringen kunne understøtte udviklingen af Danmarks position inden for maritim energieffektivitet og klima- og miljøløsninger.

- Det her kan gå hen og blive et dansk eksporteventyr, siger Jan Fritz Hansen.