I én ud af 15 brugte biler er der fiflet med kilometertælleren

Kilometerspoling koster de europæiske forbrugere 65 milliarder kroner om året.

Færdselsstyrelsens undersøgelse i maj sidste år viste, at der kørte 111.528 køretøjer rundt med mistanke om kilometerspoling (Foto: Colourbox - Illustration: Morten Fogde Christensen © DR Nyheder)

Når du køber en bil, har kilometertallet stor betydning for den pris, du betaler.

Derfor er kilometertælleren altid noget af det første, man kigger på i bilannoncerne og ude hos bilforhandleren.

Men reelt kan det være svært at vide, hvor langt den bil, du køber, rent faktisk har kørt på vejene.

Det er nemlig nemt at spole kilometertælleren tilbage, og den eneste mulighed for at opdage fusk med tælleren er ved at sammenligne synsrapporter, som løbende registrerer, hvor langt bilen har kørt, når den har været til syn.

I et nyligt notat har Færdselsstyrelsen lavet et træk på synsregistret for at undersøge, hvor udbredt kilometerspoling er i Danmark.

Undersøgelsen viser, at næsten syv procent af de køretøjer, som har været til syn mindst to gange, er blevet kilometerspolet.

De knap syv procent - eller omkring hver 15. bil - fanges i Færselsstyrelsens dataudtræk, fordi de mellem syn har 'kørt baglæns' - altså tabt kilometer - mellem syn.

- Det er et stort problem, at vi ofte ikke kender den faktiske kilometerstand på bilen. Men der er altså et kæmpe økonomisk incitament til at kilometerspole, og så ender du ud med, at den bil, du køber, har kørt langt flere kilometer, end du rent faktisk betaler for, siger Lone Otto, der er afdelingsleder i teknisk rådgivning hos bilisternes interesseorganisation, FDM.

Færdselsstyrelsens undersøgelse i maj sidste år viste, at der på det tidspunkt kørte 111.528 køretøjer rundt med mistmatch i kilometertællerne. Heraf hos 83.396 personbiler.

Undersøgelsen omfatter biler, der er mindst seks år gamle. Den grupper udgør omkring halvdelen af alle indregistrerede biler.

65 milliarder om året

I fjor anslog en rapport bestilt af Europa-Parlamentet, at problemet med kilometerfusk årligt koster de europæiske forbrugere omkring 65 milliarder kroner.

I nogle lande antages fusk med kilometertælleren at berøre mellem 10 og 30 procent af alle brugte biler.

Rapporten til Europa-Parlamentet skønner, at problemet i Danmark angår mellem fire og seks procent af alle brugte biler, hvilket stemmer godt overens med estimatet fra Færdselsstyrelsen på 6,7 procent.

Ifølge rapporten hører graden af snyd i Danmark til i den moderate ende, mens det konservative skøn for bundpropperne Polen, Rumænien og Bulgarien er, at mellem 15 og 20 procent af alle køretøjer har fået speedometret sminket.

Størst er problemet med kilometerspoling i brugte biler, som krydser de europæiske grænser. Her vurderer Europa-Kommissionen, at mellem 30 og 50 procent af alle bilerne har fået deres kilometertæller manipuleret.

- Vi ser de her problemer jævnligt, og det er et marked, der accelererer stille og roligt, også fordi der er så meget økonomi i det her, siger Lone Otto, som anbefaler bilkøbere at være ekstra varsomme, når de overvejer at købe en brugt bil, der er importeret fra Sydeuropa.

I gennemsnit medfører kilometerspoling en værdiforøgelse på 15.000 kroner per bil, står der i rapporten til Europa-Parlamentet.

Mest kilometerspoling i ældre biler

Ifølge notatet fra Færdselsstyrelsen følger risikoen for kilometerspoling bilens alder.

For biler, der er mindst 10 år gamle, er 10,2 procent ifølge undersøgelsen blevet kilometerspolet.

For motorcykler ældre end ti år er andelen 15,7 procent, mens hele 30,2 procent af alle indregistrerede lastbiler, som er mindst 10 år gamle, er blevet kilometerspolet, ifølge Færdselsstyrelsens undersøgelse.

- Det bedste, man kan gøre, er at gå ind at tjekke servicehistorikken. Om der er huller i servicebogen, og om oplysningerne svarer overens med de syn, der for eksempel har været i det pågældende land, som bilen er importeret fra, siger Lone Otto.

Over 3.000 om året

På forskellige apps og hjemmesider kan man slå sin bil op for at se, om der er mistanke om kilometerfusk mellem syn.

Blandt andet på sammenligningstjenesten Tjekbil.dk er det muligt at opslå kilometerstandens historik ud fra de registrerede synsrapporter.

På foranledning af DR Nyheder har Tjekbil.dk trukket tal, der viser, at antallet af mistænkelige kilometerindberetninger ligger på mellem 3.000 og 4.000 om året.

- Vi kan se i vores tal, at problemet har været stigende år for år, men er faldet lidt i 2018, siger Kenneth Andersen, der er direktør for Tjekbil.dk.

DR Nyheder har været på besøg hos Tjekbil.dk, som gennemgår kilometerhistorikken for en Mercedes herunder:

Ifølge Tjekbil.dk er der mistanke om fusk med kilometertælleren, hver gang 185 biler er blevet synet i Danmark.

I søgefeltet herunder kan du indtaste din kommune eller postnummer og se, hvor mange mistænkelige kilometerindberetninger, der er i dit område.

Tjekbil.dk har for DR Nyheder også lavet en geografisk opdeling. Den viser, at der er flest mistænkelige indberetninger i Syddanmark.

- Det er særligt i Sydjylland og i Hovedstadsområdet, det her foregår, hvorimod nordjyderne går rimeligt fri, siger Kenneth Andersen.

Nemt og billigt

Er man ude efter at få spolet nogle tusinde kilometer af kilometertælleren, er det forbavsende let at få gjort.

En hurtig søgning på nettet leder eksempelvis til siderne km-justering-dk og speedometer.dk.

- Kontakt os og få tid allerede i dag, står der på km-justering.dk, der tilbyder ’justering af km for kun 900 kr.’

På siden kan interesserede hurtigt finde mærke, model og årgang for deres egen bil.

Eksempelvis koster en såkaldt justering af en Skoda Octavia 2000 kr.

Begge sider tilbyder desuden kilometerjustering, der ikke kan spores.

- Det er ikke noget, jeg skal blande mig i. Regler og love skal du selv kende, det står klart og tydeligt på hjemmesiden. Jeg kan godt sætte den på nul. En løsning, hvor det ikke kan spores, er også muligt, sagde de hos km-justering.dk, da en journalist fra DR’s forbrugerprogram Kontant ringede dem op i forbindelse med programmet fra 2017.

Firmaet henholder sig i øvrigt til, at love og regler på området klart fremgår af hjemmesiden. Her skriver de blandt andet:

- Der findes ingen domme eller regler, der positivt siger, at kilometerjustering er lovligt, og det behøver der ikke at være, så længe der ikke findes nogle regler, der siger, at kilometerjustering er ulovligt.

Ministerie: Ikke yderligere tiltag på vej

Det er et stort problem, at forbrugerbeskyttelsen er så dårlig for forbrugerne, mener Lone Otto:

- Forbrugeren bliver sat i en rigtig dårlig situation, hvor de bliver snydt af folk med dårlig moral, siger Lone Otto.

Fordi problemet er grænseoverskridende foreslår FDM, at problemet særligt skal løses med udgangspunkt i EU.

- Man skal dels sikre sig fra producentsiden, at der ikke kan manipuleres med speedometer, og så er der brug for et fælles sæt regler på tværs af EU. Vi vil blandt andet gerne have et fælles samarbejde om synsdata på tværs af EU, siger hun.

Rapporten bestilt fra Europa-Parlamentet foreslår, at man indfører en belgisk model, det såkaldte Car Pass-system.

Systemet blev indført i 2007 og betyder, at kilometertælleren aflæses og registreres ved alle besøg på et værksted. Ifølge rapporten har det elimineret 97 procent af kilometerspolingen i Belgien. Derfor forventer rapporten, at et Car Pass-system på tværs af Europa vil spare de europæiske forbrugere for knap 64 milliarder kroner om året.

- Fordelene ved et Car Pass-system forventes at være lig det belgiske marked, hvor 97 procent af kilometersvindel blev elimineret takket være Car Pass-systemet, står der i rapporten.

Transportminister Benny Engelbrecht (S) ønsker ikke at stille op til interview.

I en mail til DR Nyheder henviser Transportministeriet til konklusionen fra Færdselsstyrelsen, som dog havde fokus på færdselssikkerhed og ikke så meget forbrugerbeskyttelse.

"Det er Færdselsstyrelsens vurdering på baggrund af rapporten, at der aktuelt ikke er behov for yderligere tiltag på området for kilometerspoling," skriver ministeriet i en mail til DR Nyheder.

Facebook
Twitter