I skal fejre jeres fiaskoer

I stedet for at straffe de medarbejdere, der begår fejl, bør man fejre dem. Sådan lyder der nu fra Alexander Kjerulf, ekspert i arbejdsglæde.

Jubi, jeg har begået fejl. Sådan bør det ifølge en ekspert i arbejdsglæde lyde på danske arbejdspladser. (Foto: gozdeo © Stock xchng)

Når en medarbejder jokker i spinatten, er den mest almindelige automatreaktion, at chefen eller lederen påtaler fejlen og måske endda straffer medarbejderen.

Men det er en helt forkert strategi, lyder meldingen nu fra Alexander Kjerulf, der er selvudnævnt ekspert i arbejdsglæde og holder oplæg og deltager i konference om, hvordan man sikrer bedre arbejdsmiljø på virksomheder.

I en blog til Jyllands-Posten i dag, skriver han, at virksomhederne skal blive bedre til at fejre deres fiaskoer.

- Lige så vel, som vi skal fejre vores succeser, skal vi fejre vores fiaskoer og bruge dem aktivt, skriver han.

Fik ros for dyr it-fejl

Han nævner et eksempel med en amerikansk virksomhed, hvor en ansat var kommet til at lave en systemfejl, der havde lagt hele virksomhedens hjemmeside ned og havde ført til omkostninger på cirka 100.000 dollars.

Derfor var medarbejderen ved navn John nervøs, da chefen stak hovedet forbi it-afdelingen. Men Alexander Kjerulff beskriver dialogen mellem chefen og medarbejderen således:

"Er det dig, der hedder John?, spørger direktøren Ja, lyder svaret. Jeg vil gerne takke dig, fordi du har afdækket så stor en svaghed i vores it-setup. Tak for det".

Derefter gik chefen ifølge Alexander Kjerulf sin vej. Derfor er hans opfordring til landets chefer:

- Brug fremover jeres fiaskoer som en lejlighed til at fejre initiativ og handlekraft og en chance til at lære og blive dygtigere, skriver han.

Facebook
Twitter