It-koncernen IBM kan vente erstatningskrav fra flere større virksomheder i kølvandet på onsdagens store it-nedbrud, der skabte problemer for en række virksomheder.
IBM meddelte torsdag, at man er i færd med at undersøge forløbet indgående og dybt beklager de problemer, som nedbruddet har medført.
- Vi arbejder med globale teams på en analyse af, hvordan fejlen kunne opstå og hvordan vi kan forhindre, at den sker igen. Vi undersøger også forhold omkring genetableringstid og nedbruddets konsekvenser for vore kunder, oplyser IBM i en pressemeddelelse.
Risikerer retssager
Problemerne indtraf onsdag middag. De fleste kundesystemer var atter i drift hen på aftenen, og der er ikke senere opstået nye problemer, meddeler IBM.
En af de virksomheder, der blev ramt, var mejerikoncernen Arla, der onsdag ikke kunne modtage nye ordrer fra den danske detailhandel.
Kundeafdelingen hos Arla besluttede derfor, at alle kunder torsdag fik samme mængde varer som dagen før.
Ingen mælk
Resultatet er, at 188 mindre butikker rundt om i landet slet ikke fik mælk torsdag, da de kun modtager leverancer hver anden dag. Til gengæld har andre fået for meget mælk.
En anden var A.P. Møller, der ikke lægger skjul på, at der vil komme et efterspil. Omfanget af en eventuel erstatning eller lignende ønsker A.P. Møller-Mærsk ikke at komme ind på.
Også Carlsberg, Danske Bank og DSV blev ramt