IC4-køb er usædvanligt risikabelt

Eksperter kalder DSBs milliardkøb af IC4-tog for et usædvanligt risikabelt projekt. Det er DSB selv, der har hyret et norsk konsulentfirma til at se nærmere på togindkøbet, og konsulenterne konkluderer, at projektet bør stoppes.

Et norsk konsulentfirma har tilsyneladende trillet en afsikrethåndgranat ind hos DSB.

IC4-togene bliver næppe klar tilnæste køreplan i starten af januar som lovet. Forsinkelsen skyldes,at den italienske leverandør ikke kan få togets elektronik til atfungere,24. juni2004DSB presser nu den italiensketogfabrik AnsaldoBreda økonomisk for at få dem til at leverekøreklare IC4-tog. Det første eksemplar har de italienskeingeniører endnu ikke kunnet få til at køre på de jyskeskinner.17. feb.2004IC4 togene skaber nu nye problemerfor DSB. De passer simpelthen ikke til flere stationer. Derfor skalperronerne på stationerne bygges om for flere millionerkr.15. feb.2004De nye IC4-tog bliver mindst et årforsinket, viser en redegørelse fra trafikminister Flemming Hansentil Folketingets trafikudvalg.5. feb.2004DSB får leveret fire IC4 togsæt. Iløbet af det næste år skal de samles på et værksted i Århus ogderefter testes.20. aug2003Der bliver givet grønt lys tilindkøbet af IC4, og i december skriver DSB kontrakt med AnsaldoBreda om produktionen af toget. Pris: 5 milliarderkroner.2000Det bliver nødvendigt at indkøbenye, moderne tog, som skal i udbud. Det bliver det italienske firmaAnsaldo Breda, der kommer med det bedstebud1999Hos DSB opstår de første ideer tilen plan om flere direkte forbindelser mellem Øst-og Vestdanmark,mere moderne tog og hyppigere afgange.1998IC4´s historie

Det Norske Veritas konkluderer i en rapport, at DSB skal bremsehele projektet med de nye IC4-tog.

Ordren, som er på fem milliarder kroner, betegnes af de norskekonsulenter som et usædvanligt risikabelt projekt. De mener, der erstore problemer med både togenes sikkerhed og leverandøren,italienske Ansaldobreda.

DF: Rapporten skal offentliggøres

Trafikministeren vil nu have en forklaring fra DSBs ledelse. PeterSkaarup, trafikpolitisk ordfører fra Dansk Folkeparti, siger, athan vil bede ministeren om at offentliggøre rapporten.

http://www.dsb.dkRapport omDSBs køb af IC4 tog.Se rapporten fra Veritas

- Jeg er stærkt forundret over, at denne rapport ikke er kommetfrem i lyset, når den stiller så store spørgsmål ved heleIC4-projektet, siger Peter Skaarup til Børsen.

Hos DSB holder direktør Keld Sengeløv fast i, at italienerne kanlevere togene.

- Selvfølgelig kan italienerne levere de tog. Og jeg er ikke itvivl om, at vi vil få nogle tog, der kommer til at køre i 30 år,siger DSB-direktøren til Børsen. Han påpeger, at der ikke ertogfabrikker i Europa, som kan levere problemfrie tog.

Facebook
Twitter