IC4-tog er fyldt med rust

De skandaleramte IC4-tog står og forfalder uden for togproducenten Ansaldobredas fabrik i Italien. Det viser optagelser fra DR, som har besøgt fabrikken. En dansk professor er rystet over det, han ser.

IC4-togene står uden for Ansaldobredas fabrik i Toscana. Her står de og ruster under presenningerne. (© DR)

De skandaleramte IC4-tog står stadig på fabrikken i Italien, selv om de skulle have været leveret til DSB i januar 2005.Og nu har de samlet så meget rust, at det vil koste lang tid og masser af penge at reparere dem.

Karl Brian Nielsen ansl?r, at togene har st?et udend?rs i mellem to og fire ?r. (© DR)
Karl Brian Nielsen ansl?r, at togene har st?et udend?rs i mellem to og fire ?r. (© DR)
Karl Brian Nielsen ansl?r, at togene har st?et udend?rs i mellem to og fire ?r. (© DR)
Karl Brian Nielsen ansl?r, at togene har st?et udend?rs i mellem to og fire ?r. (© DR)

Magasinet Penge på DR1 har som det første medie været inde på togproducenten Ansaldobredas fabriksområde i Toscana for at se på IC4-togene. Her måtte en fotograf filme togene, der står uden for fabrikken, men magasinet måtte ikke interviewe firmaets ansatte.Stærkt rustskadede togMagasinet Ingeniøren har vist billederne til professor Karl Brian Nielsen, der er leder af Institut for Produktion ved Aalborg Universitet.Han er dybt rystet over det, han ser.- Man kan se, at toget er korrosionsbeskyttet, men alligevel er nogle af stålelementerne stærkt skadet af korrosion. Og det er inden, at togene er taget i brug. Skaderne vil blive meget værre i et land som Danmark, hvor der er mange flere temperatursvingninger, siger Karl Brian Nielsen.Han undrer sig over, at Ansaldobreda har så lidt styr på produktionsprocessen.- Jeg undrer mig over, at en så hæderkronet fabrik kan få dette gennem deres produktionssystem. Her er graverende eksempler på tæring, siger Karl Brian Nielsen.DSB skal annullere kontrakt nuMen også DSB får hug for ikke at holde øje med, hvad der sker i Italien. Karl Brian Nielsen opfordrer DSB til hurtigst muligt at få kontrakten med Ansaldobreda annulleret.Hverken Ansaldobreda eller DSB kan give noget bud på, hvor lang tid togene har været uden for produktionshallen og har været påvirket af fugt. Karl Brian Nielsen gætter på, at det er mellem to og fire år.Rusten på billederne ville man i bilindustrien først acceptere efter seks-syv år, siger han.Karl Brian Nielsen anslår, at det vil tage mellem et halvt år og halvandet år at redde togene fra at ruste igennem. Men det bliver dyrt, siger han.

Facebook
Twitter