Ideernes Danmark: Stop reklamer på tryk

Den mest populære ide i tænketanken Ideernes Danmark går ud på at styrke miljøet ved at mindske den tontunge mængde af trykte reklamer til husstande.

Den mest populære ide i tænketanken Ideernes Danmark går ud på at styrke miljøet ved at mindske den tontunge mængde af trykte reklamer til husstande. (© Colourbox)

55 kilo reklamer. Så stor en mængde ryger der hvert år ind ad brevsprækken eller ned i postkassen på hver enkelt dansk hustand.

Det svarer til, at der samlet set bliver delt 113.000 ton reklamer ud om året, hvilket udgør otte procent af Danmarks samlede papirforbrug.

Ja tak til reklamer

Det skal der laves om på, mener 736 danskere, som har givet deres holdning til kende på Ideernes Danmark - Danmarks største tænketank.

Alle har støttet en ide i tænketanken, som går ud på, at papirreklamer skal vælges til frem for den nuværende ordning, hvor reklamer skal fravælges med et 'nej-tak-til-reklamer-klistermærke'.

Belastning for miljøet

Forslaget kommer fra en bruger, der går under navnet 'IDEER'. Vedkommende har adskillige argumenter for, hvorfor den nuværende ordning skal laves om.

- Det er spild. I mange familier bliver reklamerne ikke engang læst. Muligheden for at reklamere online er langt mere miljørigtig, og man burde stramme op på reglerne for trykte reklamer, da de er en unødig belastning for miljøet, lyder det.

En af reaktionerne på ideen er, at uddelingen af trykte reklamer helt burde stoppes.

Politikere bakker op

Formålet med tænketanken Ideernes Danmark er at inspirere politikerne til, hvordan de kan styrke Danmark til fremtiden.

Og lige netop forslaget om en ny ordning for reklamer, bakker regeringens politikere op om i regeringsgrundlaget.

- Regeringen vil undersøge, om der kan etableres en ”ja tak til reklamer”-ordning. Det vil betyde, at kun de forbrugere, der aktivt tilkendegiver at ønske reklamer, vil modtage dem. Ordningen er til gavn for både forbrugere, samfundsøkonomien og miljøet, står der.

Reklameide er mest populær

I tænketanken Ideernes Danmark ligger der over 700 ideer til, hvordan Danmark kan styrkes inden for vækst, bæredygtighed og uddannelse.

Alle besøgende på sitet kan komme med deres ide, deltage i debatten og stemme på, hvilken ide de synes bedst om.

I øjeblikket er det netop ideen om at reducere mængden af trykte reklamer der med sine 736 stemmer får størst opbakning.

Ideernes Danmark er et samarbejde mellem DR, konferencen Rebuild 21 og Mandag Morgen.

Facebook
Twitter