Ingen kundeflugt trods prisstigninger: Netflix skovler penge ind

Streamingtjenesten øger omsætningen med en tredjedel - 24 millioner nye kunder kom til i 2017.

Anden sæson af Netflix-serien 'Stranger Things' fik premiere i 2017 og var en af årets største succeser på streamingtjenesten. (Foto: Mario Anzuoni © Scanpix)

Succesfulde serier som 'The Crown', 'Black Mirror' og 'Stranger Things' har været med til at sikre streamingtjenesten Netflix et årsregnskab, der overstiger mange iagttageres forventninger.

Omsætningen steg i det forgangne år med 36 procent, hvilket svarer til 67 milliarder kroner. Det skyldes ikke mindst, at 24 millioner nye kunder tegnede abonnement i 2017 - heraf de 18,4 millioner uden for USA.

- Det går langt bedre for Netflix, end alle de børsnoterede analytikere havde forventet. Det mest interessante er, at Netflix vokser markant på det internationale marked, og den øgede indtjening bliver investeret massivt i egne produktioner, siger medierådgiver Keld Reinicke, der er tidligere programchef på TV 2 Danmark.

Regnskabet vidner om, at Netflix' udbud af tv-serier, film og dokumentarer også er et stort hit uden for hjemmemarkedet. Ved udgangen af året havde Netflix i alt 62,8 millioner kunder uden for USA.

Flere kunder trods prisstigninger

Mange iagttagere havde ventet, at det ville koste Netflix' dyrt, da streamingtjenesten i august hævede abonnementspriserne.

I Danmark steg prisen for et basisabonnement med ti kroner til 79 kroner per måned, mens et HD-abonnement steg til 99 kroner og Ultra HD-abonnement til 129 kroner.

- Jeg tror også, at Netflix selv var bange for, om kunderne ville blive skræmt væk. Men man må bare konstatere, at Netflix har formået at få flere kunder til en højere pris. Og så kører det bare stærkt med indtjeningen, siger Keld Reinicke.

En stor del af formuen bliver investeret i nyt originalt indhold.

Streamingtjenesten forventer i år at bruge 50 milliarder kroner på egenproducerede tv-serier, film og dokumentarer - mod 36 milliarder i 2017.

Netflix øger ikke mindst andelen af lokalt produceret indhold - herhjemme med sin første originale skandinaviske serie 'The Rain' om en virus, der udrydder størstedelen af befolkningen, og som får premiere senere på året.

- Vi kommer også til at se skandinaviske dokumentarer og andet indhold fra Netflix, der køber sig ind på de lokale markeder. Det bliver interessant at se, hvordan det bliver modtaget, siger Keld Reinicke.

Disney har trukket sværdet - udfordrer Netflix

Her i Danmark kæmper Netflix mod streamingtjenester som HBO Nordic, TV2 Play, Viaplay, C More og MinBio.

Men i 2019 ventes underholdningskoncernen Disney at udfordre Netflix' globale førerposition med sin egen streamingtjeneste.

I sidste måned købte Walt Disney Company medieimperiet 21st Century Fox for 52,4 milliarder dollars svarende til knap 330 milliarder kroner.

Opkøbet kom i kølvandet på Disneys annoncering af en fremtidig streamingtjeneste. Og da Disney nu er ved at trække underholdningskoncernens indhold væk fra de virtuelle hylder på Netflix, er der lagt op til kamp.

- Hvis man lægger Disneys film og tv-serier sammen med 21st Century Fox' tv-serier, så har man noget, der svarer til Netflix. Det, tror jeg, er en af grundene til, at Netflix investerer så massivt i sit eget originale indhold, siger Keld Reinicke.

Året har dog også budt på modgang for Netflix. Successerien 'House of Cards' blev stoppet, da hovedrolleindehaveren Kevin Spacey blev beskyldt for sexchikane.

Det kostede Netflix 39 millioner dollar - 237 millioner kroner - i produktionsomkostninger.

Facebook
Twitter