Iværksætter vil hjælpe Uber-chauffører med skatten

En ny app skal gøre det lettere for Uber-chauffører at afregne med skattevæsenet. Eksperter advarer om faldgruber.

En ny app skal hjælpe Uber-chaufførerne med at betale skat. (Foto: © Robert Galbraith / Reuters © Scanpix)

Efter massevis af debat omkring den kontroversielle taxi-app, Uber, kommer der nu en løsning, der måske kan dæmme op for en af de ømmeste tæer, nemlig den skat, chaufførerne skal betale af indtægterne.

Det er virksomheden Dinero, der er stiftet af den kendte Jubii-stifter og serieiværksætter Martin Thorborg, der har udviklet en app, som skal hjælpe Ubers chauffører med at beregne og indberette, hvad de skylder.

Netop skattebetalinger har hidtil været en blandt flere emner, der har fået sindene i kog i debatten om taxi-tjenesten.

Frivillig app

Det er dog ganske frivilligt om chaufførerne vil benytte appen til at indberette skat - ligesom at Dineros løsning alene retter sig mod chaufførernes indkomstskat.

De chauffører, der tilbyder Ubers mest omtalte tjeneste, UberPOP er private billister, der kører i deres egne biler. De har ikke nødvendigvis taxikørekort, godkendelser eller licenser, ligesom at bilerne blot er almindelige personbiler, der ikke behøver at være indregistreret til erhvervsmæssig kørsel.

Chaufførerne er heller ikke ansatte af Uber, men benytter blot appen som taxacentral, taxameter og betalingsløsning. Uber snupper en procentdel af en turs pris, resten sættes ubeskattet ind på chaufførens konto.

Eksperter: Pas på skattesager

Ubers egen selskabsskat er fortsat et ubeskrevet blad. Selskabet har valgt en selskabsstruktur, hvor pengene tilflyder et selskab i Holland, mens ejerskabet er placeret i et selskab i nulskattelandet Bermuda.

To skatteeksperter er positive overfor tiltaget - men tvivler begge på, at det er nok.

- Umiddelbart er tiltaget positivt [...] men man skal være opmærksom på, at det kan være relativt kompliceret at opgøre det korrekte skattemæssige resultat, når man bruger et i øvrigt privat aktiv til at skabe penge, siger skatteadvokat Torben Bagge til DR Nyheder.

Han advarer om, at der kan være meget forskellige syn på, hvordan skatten skal beregnes, især når det handler om fradrag for slitage på egen bil, benzin og andet.

- Jeg kan kun anbefale, at man afklarer med Skat om de er enige i de forudsætninger, der ligger til grund for denne her app, så vi ikke risikerer at en række uskyldige chauffører bliver ført i fremtidige skattesager.

Risiko for undergrundsøkonomi

Bent Greve, professor i samfundsvidenskab på RUC og medlem af Skatterådet stemmer i. Alternativet til mere ordnede forhold, er nemlig ikke ønskværdigt:

- Vi risikerer, at vi får en større undergrundsøkonomi, hvis ikke der er sikkerhed for, at de her mennesker kommer til at betale den skat, de skal. Og vi risikerer at få en meget unfair konkurrence mellem dem, der arbejder på det, vi kan kalde platformsøkonomien og dem, der arbejder på helt almindelige arbejdsvilkår.

Chaufførernes indberetninger af skat, kan dog ende med at være blandt de mindre problemer for chaufførerne, hvis en række sager, der i øjeblikket føres for byretten i København, går imod chaufførerne.

Prøvesager for retten

Sagerne omhandler seks chauffører, der er for retten i bødesager på mellem 5.000 og 7.000 kroner for flere forhold, blandt andet overtrædelse af reglerne for taxakørsel. De seks er prøvesager for et meget større antal sager om Uber-chauffører, der er blevet stoppet af politiet siden efteråret.

Uber slog dørene op i Danmark i 2014, og blev straks efter meldt til politiet af Trafikstyrelsen.

Også internationalt har der været virak om Uber, og senest har Uber valgt at droppe UberPOP-tjenesten i Sverige, mens den også er stoppet i Tyskland og en række andre EU-lande.

Facebook
Twitter