Iværksættere vil ændre fordomme: 'Mange mener, at slips kun er til bankmænd og begravelse'

Nikolaj og Alexander manglede alternativer til dyre slips til gamle mennesker. Så de besluttede at lave dem selv.

De to mænd bag slipsebrandet An Ivy har netop deltaget i DR-programmet Løvens Hule. (© dr)

Det var en måde at skille sig ud på, og det blev det i den grad også, da Alexander Gram og Nikolaj Dylsing Olsen som relativt unge første gang begyndte at bære slips.

Folk omkring dem forstod det ikke, for som de to iværksættere selv formulerer det, er det de færreste 20-årige knejter, der går med slips på gaden.

- Der er mange, der har det sådan, at slips kun er til bankmænd eller bryllup og begravelse. Så vi blev mødt af mange, der spurgte, om vi var på vej til et møde i banken, siger Nikolaj Dylsing Olsen.

Men det var i stedet bare sådan, de kunne lide at gå klædt. De to venner havde nemlig gennem mange år i fællesskab udviklet en interesse for mode sammen, og de blev bidt af 50’ernes og 60’ernes Ivy League-stil, der stammer fra amerikanske topuniversiteter.

Der var bare ét problem. Hvis de gerne ville have fede slips, der passede til deres stil, kostede de hurtigt op imod 1.000 kroner hos de store mærker.

- Det ramte os personligt, for vi var studerende på SU. Slips var en nem måde at give et nyt udtryk til dit look på, men hvis du skal ud og give 1.000 kroner for et slips og have mange af dem i garderoben, så syntes vi, at det var lidt vildt.

- Derfor tog vi sagen i egen hånd, siger Alexander Gram.

Folk tvivlede på idéen

De stiftede i 2013 selskabet An Ivy som et passionsprojekt mellem studierne med fokus på primært slips og derudover en række andre accessories til herregarderoben.

Deres slips bliver nu solgt på nettet og i 15 butikker landet over, blandt andet i Magasin, mens omsætningen er stødt stigende og forventes et lande på 750.000 kroner i 2018.

Det var dog de færreste, der reelt troede på idéen, da de to unge mænd valgte at starte en virksomhed med slips i centrum. For var der overhovedet nogen, der stadig gik med slips, og kunne man skabe en forretning med slips i fokus, lød det.

Det hjalp ikke på folks reaktioner, at de lagde ud med en serie strikkede slips, som på det tidspunkt slet ikke var slået igennem i Danmark endnu.

Et alternativ til unge

Strikkede slips var dog et middel til ændre på den misforståede opfattelse af slips, som de venner oplevede, og et alternativ til de meget brede og formelle slips, som ingen unge kunne se sig selv med.

- Strikslips har et udtryk, der er mindre formelt og bryder med de klassiske koder, der er i slipset, siger Alexander Gram

Nikolaj Dylsing Olsen uddyber:

- I bund og grund kan man godt være 20 år og se rimelig afslappet ud med et slips, siger han.

Se de to iværksættere sælge deres idé i Løvens Hule.

Derfor er det også ganske sjældent, at man kan komme forbi deres kontor uden at se dem med slips. De understreger, at de har stor respekt for folk, der vælger t-shirten, men at de selv ser slipset som et enkelt valg til at se flot ud på og et udtryk for, at man gør sig umage.

Med virksomhedens udvikling mener de selv, at de har modbevist kritikerne, og at det godt kan lade sig gøre at gøre en slips til en forretning. De oplever også generelt, at flere og flere unge tager slips på, ikke fordi de skal, men fordi de har lyst.

- Det er sjovt at se, at de tætte personer omkring os har fået øjnene op for, at det sgu er ret cool det der med at gå med slips.

- Vi har jo vist, at man godt tage et par gummisko på, smøre sine ærmer op og så tage et slips på, uden at man ser skide formel ud, siger Nikolaj Dylsing Olsen.

Verdens største slipsebrand

I Løvens Hule på DR1 lykkedes det de to venner at sikre sig en investering fra iværksætter Jesper Buch, der var usædvanligt begejstret for projektet og derfor valgte at byde på 25 procent af virksomheden for 500.000 kroner.

Det gjorde han med budskabet om, at alle danske knejter nu skulle til at gå med slips, og at An Ivy skulle blive verdens største slipsebrand.

Se, hvordan Jesper Buch brugte utraditionelle metoder til at sikre sig et samarbejde med An Ivy.

Og selvom de to iværksættere godt ved, at det er naivt tro på at få alle til at gå med slips, så er drømmen alligevel at blive verdens største. Om ikke andet er ambitionen lige nu at få bredt konceptet ud og ekspandere til udlandet.

- Vi vil i hvert fald gøre forsøget på at vise, at det er en cool og fed måde at gå klædt på, og at det ikke hører fortiden til, siger Nikolaj Dylsing Olsen.

Det vigtigste for dem er at se deres eget passionsprojekt udvikle sig til et stærkt brand og inspirere flere til at tage slipset til sig.

- Man kan ikke blive andet end glad, når man ser folk går pænt klædt, og hvordan de tolker det at gå med slips. Det er alle de her små dimensioner, der gør, at det er mega fedt at arbejde med det her, siger Alexander Gram.

Og den følelse blev bare forstærket af deltagelsen i Løvens Hule, siger Nikolaj Dylsing Olsen.

- Nu har vi kæmpet så mange timer til en nærmest negativ løn, og så at komme derind og få ros og få Jesper (Buch red.) ind, det er et anerkendende skulderklap. Det var, som om at mange brikker faldt på plads, siger han.

Facebook
Twitter