Jens fik corona, men smittestop-app gav ikke hans kone besked

Problem med appen Smittestop er et tillidsbrud, mener De Konservative.

Torsdag aften i sidste uge begyndte Jens Filthuth at få det dårligt. Han havde feber og følte sig generelt utilpas. Fredag blev han testet for coronavirus og gik samtidig i isolation derhjemme.

Lørdag aften kom beskeden så. Testen var positiv.

- Jeg blev lidt chokeret og begyndte straks at tænke på, hvem jeg havde smittet. Det var først og fremmest min hustru, jeg tænkte på. Og mine kollegaer. Vi er 7-8 mennesker, der går sammen hver dag, siger Jens Filthuth.

Søndag ringede han derfor til kollegaerne, ligesom han loggede på appen Smittestop og registrerede, at han var smittet. Men Jens Filthuths kone, der også har appen, fik ingen besked om, at en af hendes kontakter, havde fået corona.

- Det undrer mig meget. Jeg ved i hvert fald, at da vi sov sammen – inden jeg isolerede mig – lå vores telefoner med mindre end halvanden meters afstand. Derfor undrede det mig, at der ikke kom nogen notifikation til hende, siger Jens Filthuth.

Og han er ikke den eneste, der har haft den oplevelse. I går bekræftede Sundheds- og Ældreministeriet, at en teknisk fejl på Smittestop-appen har været skyld i, at visse brugere ikke har fået besked om, at de har været tæt på en corona-smittet - selvom de har været det.

Ifølge Sundheds- og Ældreministeriet gælder problemet kun de nærmeste kontakter, eksempelvis folk der bor sammen.

Se Per Larsen forklare, hvorfor det er vigtigt at, appen Smittestop virker.

Problemerne med appen vækker kritik.

- Appen er netop downloadet af rigtig mange mennesker, fordi man skal blive advaret, når man har været tæt sammen med nogen, som er smittet. Så forventer man også at få en besked. Det er et kæmpe problem og et tillidsbrud med de tekniske problemer, siger Per Larsen, der er sundhedsordfører for Det Konservative Folkeparti.

Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) ønsker ikke at stille op til interview om problemerne med appen. Men der bliver rettet op på problemet hurtigst muligt, lyder det fra Socialdemokratiets sundhedsordfører Rasmus Horn Langhoff.

- Det er selvfølgelig beklageligt. Når der opstår fejl, skal de rettes hurtigst muligt, siger han.

Er det ikke for dårligt, at den type fejl kan opstå?

- Jo. Det er desværre sådan, at en gang imellem opstår der fejl. Det eneste, man kan gøre, er at blive bedre og få rettet op på fejlen og kigge på, om det har haft konsekvenser for nogen, som ikke har fået de informationer, de har haft behov for, siger Rasmus Horn Langhoff.

Både Jens Filthuths kone og hans kollegaer blev testet for coronavirus. Ingen af dem var smittet.

Jens Filthuth synes dog, det er ærgerligt, at der er problemer med appen. Men han vil fortsætte med at bruge den.

- Jeg tænker, den har vel virket for nogen, og jeg regner med, at der kommer en opdatering, der løser problemet, så jeg synes absolut, man skal beholde den, siger han.

Sundheds- og Ældreministeriet opfordrer alle borgere, der oplever, at noget ikke virker, som man forventer i Smittestop-appen, til at tage kontakt til sundhed.dks support på tlf. 44 22 20 80.