Juleassistance er populært

Butikkerne har modtaget et rekordstort antal ansøgninger til jobs som juleassistance. Flere ansøgere er overkvalificerede, og langt de fleste går forgæves.

Butikkerne oplever rekordstor søgning til juleassistencen. (Foto: Rasmus Scharling Toft © DR)

Krisen rammer på en måde butikkerne dobbelt, for i stedet for at lange julegaver over disken, skal de sætte frimærker på de mange afslag til ansøgere som juleassistent.

Som eksempel har Magasin modtaget 2.200 ansøgninger fra personer, der ønsker et job som juleassistance i et af de seks stormagasiner landet over. Sidste år søgte 'kun' 1.400 personer.

- Vores rekrutteringskonsulenter har haft meget travlt i år. Alle ansøgninger skal læses igennem, og alle skal have et svar. Det tager cirka 10-15 minutter at screene en ansøgning, og derudover er der også jobsamtalerne, siger Thor Palmhøj, som også nævner, at flere ansøgere end sædvanligt ringer til Magasin, for at følge op på deres ansøgning.

Magasin har ansat 220 juleassistancer, hvilket er 10 procent færre end sidste år. Det skyldes primært, at der i år er ansat flere deltidsansatte, som gør det muligt at lave en mere fleksibel vagtplan.

Stop for ansøgninger

I stormagasinet Illum i København fik ansøgere tidligt i november at vide, at de lige så godt kunne lade være med at aflevere skriftlige ansøgninger. Mappen med ansøgninger, som de forskellige forretninger i Illum kan bruge til at rekruttere medarbejdere fra, var mere end fuld.

Personalechef i stormagasinet Salling i Århus, Camilla Bitsch, der tidligere i år modtog 350 ansøgninger til en stilling som kontorassistent, har ikke talt ansøgningerne til juleassistance i år, men der har "absolut været en stigning".

- For os er det et positivt problem, at vi kan finde de rette kandidater uden at gå på kompromis. Men mange ansøgninger giver en lidt tung administration, og vi giver alle et svar, siger personalechefen.

Tøjkæden H&M har også valgt at se på den positive side af de mange ansøgninger. Der er flere kvalificerede ansøgere end for tre år siden, og nogle er overkvalificerede, siger landschef for H&M, Christel Friis-Mikkelsen.

Sparejul

Det høje antal af håbefulde juleassistanceansøgere er ifølge formand for HK Handel, Jørgen Hoppe, et sikkert tegn på krisen. Detailhandlen er præget af mange deltidsansatte og fritidsjobbere, som er en slags fleksibel buffer i både gode og dårlige tider. Lige nu bliver de brugt til at nedjustere, mener Jørgen Hoppe.

- Det er vores klare fornemmelse fra detailhandlen, at når faste medarbejdere stopper, bliver der ikke ansat flere. Og der er blevet færre job i detailhandlen. Der er en afmatning og langt mindre at lave, og flere af vores medlemmer er urolige for, hvad der skal ske efter jul. Alle forventer, at julehandlen, som ellers skal redde årets omsætning for mange butikker, bliver sløj, siger Jørgen Hoppe.

Dansk Erhverv har foretaget en måling af den forventede julehandlel blandt andet på baggrund af forretningernes egne forventninger.

Hvis målingen holder, så vil danskerne bruge 7,8 milliarder kroner på julen i år, hvilket er et mindre fald i forhold til sidste år, hvor julegaver, julemad plus alt det løse kostede danskerne 7,9 milliarder kroner. Det lille fald i år skal ses i lyset af, at julehandlen sidste år var meget sløj og havde en omsætning, der var over en milliard kroner lavere end i de fede tider - julen 2006.

Facebook
Twitter