Julie blev snydt ved konkurs: Nu har chefen fået karantæne

Julie Skaarup Hejslet blev snydt for sin løn. Det gav tre års konkurskarantæne til chefen.

Siden hun var lille, har Julie Skaarup Hejslet vidst, at hun ville arbejde med blomsterbinding. Men mødet med branchen var ikke, som hun havde forestillet sig. (Foto: DR Nyheder © DR Nyheder)

Tårerne presser sig på, når hun taler om tiden hos sin tidligere arbejdsgiver.

Lederen og ejeren af den blomsterbutik i Aalborg, hvor Julie Skaarup Hejslet arbejdede, snød hende for 77.000 i løn. Og da butikken efterfølgende gik konkurs, endte hun med at tabe det meste af beløbet.

- Jeg stod lige pludselig og følte, at jeg var blevet udnyttet fuldstændig. Jeg følte bare, jeg havde gjort alt, hvad jeg kunne for den her biks, fortæller Julie Skaarup Hejslet, der er uddannet blomsterdekoratør.

Til gengæld er hendes tidligere chef, ejeren af blomsterbutikken, nu blevet idømt konkurskarantæne. Ifølge retten i Aalborg har chefen nemlig ikke indbetalt a-skat af medarbejdernes løn, som hun skal ifølge loven.

Dermed er Julie Skaarup Hejslets tidligere chef en af de 609 direktører, der er har fået forbud mod at drive et anpartsselskab eller anden virksomhed med begrænset ansvar i en periode på op til tre år.

En ny lov har nemlig skærpet kursen overfor direktører, der snyder i forbindelse med en konkurs.

Karantæne til chef

DR Nyheder har læst dommen, der er afsagt ved retten i Aalborg. Vi har valgt ikke at nævne navnet på den tidligere chef, der nu har fået karantæne. Den karantænedømte direktør har ikke ønsket at stille op til interview om karantænen.

Det var Julie Skaarup Hejslets løn i hendes opsigelsesperiode, som hun aldrig fik udbetalt. Hendes fagforening, HK, forgæves forsøgte at inddrive lønnen hos ejeren af blomsterbutikken, men trods en dom i retten betalte chefen aldrig lønnen.

- Det gjorde jo, at jeg havde underskud fra februar måned og resten af året. For jeg fik ikke min løn, som jeg skulle. Jeg er glad for, at jeg havde manden derhjemme og min familie til at bakke mig op, fortæller Julie Skaarup Hejslet.

Tilliden led et knæk

Julie Skaarup Hejslet har siden kunnet få 23.000 kroner dækket igennem Lønmodtagernes Garantifond, men godt 50.000 kroner ser ud til at være tabt.

I dag har den nordjyske blomsterdekoratør fundet et nyt arbejde i en anden blomsterbutik, som hun er glad for. Men det har ikke været let at lægge oplevelsen bag sig.

- Det har gjort, at jeg har haft svært ved at stole på folk efterfølgende. Især arbejdsgivere. Hvordan vil de behandle mig det næste sted, jeg kommer hen?, siger Julie Skaarup Hejslet.

Facebook
Twitter