K og S vil omlægge bilafgifter

Både de Konservative og Socialdemokraterne lover en snarlig omlægning af de tårnhøje registreringsafgifter på biler. Blandt andet fordi leasingselskaberne stort set kan slippe for afgiften

Bilforhandler i Silkeborg (Foto: Ingelise Carlsen)

Den tårnhøje registreringsafgift på biler er ikke længere fredet.

Både de Konservative og Socialdemokraterne vil nu sænke registreringsafgiften på biler. Det skal ske som led i en større omlægning af bilafgifterne.

- Den danske registreringsafgift blev indført i en periode, hvor biler var en luksus. Nu er biler et almindeligt gode, så vi foreslår i stedet, at man tager et miljøhensyn. Det vil sige, at man sænker registreringsafgiften betydeligt. Til gengæld vil vi indføre roadpricing, så folk kan se, hvad det reelt koster at køre i bilen, siger Socialdemokraternes John Dyrby Paulsen, der er medlem af Folketingets skatteudvalg.

Regeringen på vej med plan

Også K vil sænke registreringsafgiften. Partiet er på vej med et udspil til en omlægning af bilafgiften.

- Vi arbejder på en model, der skal træde i kraft senest i 2015. Man kommer til at betale afgift i forhold til den forurening, bilen har, siger den konservative skatteordfører Mike Legarth.

Desuden vil roadpricing også være en del af partiets udspil, forklarer han.

Leasingsselskaber slipper for afgift

Dagbladet Børsen har i dag beskrevet, hvordan leasingselskaber stort set kan slippe for at betale registreringsafgift, fordi leasingbiler kun skal betale afgift for den tid, de kører på vejene.

En dom i EF-Domstolen betyder, at leasingselskaberne nu kan afdrage afgiften med to procent om måneden plus en rente til statskassen. Når de typisk efter tre år sælger bilen i udlandet har det kun kostet dem 39 procent i afgift.

Registreringsafgiften er på 180 procent af bilens pris. Næste år skal afgiften ifølge finansloven indbringe over 15 milliarder til statskassen.

Men nu kan det altså ende med, at de penge i fremtiden skal hentes ind via andre afgifter end bare registreringsafgiften.