Kabel-klipperiet tager til i Danmark

Antallet af danskere, der ikke bruger tv-pakker, er næsten fordoblet på et år. Hver niende dansker lever uden en tv-pakke.

Netflix har nu rundet en milliard kroner i årlig omsætning i Danmark. Og det tager markedsandele fra de traditionelle tv-udbydere. (Foto: GONZALO FUENTES © Scanpix)

Netflix, HBO, DR TV, Viaplay, Tv 2 Play.

En underskov af streamingtjenester har de senere år taget danskerne med storm og ændret medieforbruget for den danske tv-seer fundamentalt.

- Man er i den grad begyndt at streame. Danskerne er blevet mere bevidste og efterspørger kvalitetsindhold, og det oplever man altså, at man i højere grad kan få, hvis man bruger sine penge på streamingtjenester kontra 500 kroner om måneden for den store pakke hos en traditionel tv-udbyder, siger Julie Nygaard, der er medieansvarlig hos analysefirmaet Wilke.

Wilke er i dag på gaden med en undersøgelse af danskernes tv-forbrug. Den viser, at hver niende dansker nu lever i et hjem uden en tv-pakke - næsten en fordobling i forhold til 2015.

1,4 millioner overvejer at cutte forbindelsen

Og skulle de tal ikke i forvejen få benene til at vakle under de traditionelle tv-udbydere, så overvejer 1,4 millioner danskere at opsige deres tv-pakker, står der i rapporten.

- Det er et voldsomt højt tal, og jeg tror også, at hvis man stiller spørgsmålet anderledes, så vil man få et andet svar, siger Jacob Mortensen, der er direktør for tv og bredbånd i Yousee.

Yousee er landets største udbyder af kabel-tv med 1,3 millioner kunder.

- Jeg er enig i, at hvis man spørger til det helt klassiske tv-indhold, så får du ét svar. Men vi kan se, at brugen af medier er stigende, og hvis du ser det i den sammenhæng, så tror jeg, det er anderledes end det tal fra Wilke, siger han.

Efterspørgsel efter pakker

Jacob Mortensen forklarer, at Yousee havde en kundetilbagegang på tre procent sidste år.

Men det er sjældent, at traditionelle tv-pakker langes over disken, siger han:

- Når vi taler tv, så er vi i en opbrudstid. Vi går fra en linjeoplevelse, hvor der er et bestemt tidspunkt, hvor man sætter sig ned og ser noget bestemt, til at være langt mere on demand, hvor man vælger sine produkter, og det skaber en helt anden forbrugsadfærd, siger han.

Yousee forsøger at imødegå den mindre interesse i flow-tv ved at proppe streamingtjenester ind i produkterne:

- Behovet for let adgang er der, uanset hvad det er for en tjeneste. Så i stedet for at abonnere på flere forskellige tjenester, har man brug for et overblik, hvor det der er relevant for dig, præsenteres derhjemme foran fjernsynet. Det er der kæmpe efterspørgsel efter, siger han.

Facebook
Twitter