Kina bliver storaktionær i Norwegian

Leasingselskab ejet af den kinesiske stat får stor ejerandel efter redning.

Den kinesiske stat får en stor ejerandel i Norwegian. (Foto: TT News Agency © Scanpix)

Den kinesiske stat får en hel del at sige i Norwegian, som netop har gennemført en omfattende redningsplan, der har reddet flyselskabet fra

konkurs
.

Leasingselskabet BOC Aviation, der ejes af den kinesiske stat, bliver nemlig storaktionær og får 12,67 procent af aktierne.

BOC Aviation har fået en stor ejendel i flyselskabet mod, at Norwegian ikke længere skylder penge til leasingselskabet. Det er penge - i alt 12,7 milliarder kroner - Norwegian har skyldt kineserne for leje af fly.

Hermed får den kinesiske stat den næststørste ejerandel i Norwegian - kun overgået af det irske leasingselskab Aercap Holdings.

Netop indfrielse af

gæld
mod en ejerandel i selskabet har været en central del i redningsplanen.

Vestager advarede mod kineserne

Opkøbet kommer, lidt over en måned efter at EU's konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, advarede mod, at kineserne på grund af coronakrisen ville kunne foretage fjendtlige overtagelser af vigtige europæiske virksomheder.

Her ser hun de enkelte stater som en vigtig brik i det spil.

- Vi har ikke nogen indvendinger mod, at medlemslandene handler som aktører på de finansielle markeder, hvis det skønnes nødvendigt for at hindre en fjendtlig overtagelse, sagde hun i et interview med Financial Times.

Norwegian har dog været tvunget til at give

aktier
mod indfrielse af
gæld
til blandt andet Kina, hvis de skal have et lån på i alt tre milliarder norske kroner fra den norske stat.

Det vil altså også sige, at den kinesiske stat ikke direkte har været på opkøb hos Norwegian.

Kravet fra den norske stat var nemlig blandt andet, at Norwegian skulle

nedbringe
sin
gæld
og øge sin egenkapital, hvis de skulle have lånet.

Pengene fra den norske stat var helt essentielle, hvis ikke flyselskabet skulle have drejet nøglen om allerede nu, fortalte Norwegians danske bestyrelsesformand, Niels Smedegaard, i forbindelse med, at redningsplanen blev godkendt af aktionærerne.

- Hvis man ikke havde sagt ja i dag, så havde alternativet været en

konkurs
, og så havde aktionærerne mistet alting, sagde han.

Facebook
Twitter