Københavns Lufthavn regner med at sende 1.500 ansatte hjem

Coronakrisen får konsekvenser for lufthavnen i København.

Lufthavnen i København kommer til at sende en stor del af sine ansatte hjem. (Foto: Philip Davali © Scanpix)

Københavns Lufthavn forventer over de næste uger at sende op mod 1.500 ansatte hjem.

Det sker for at indrette sig efter lavere aktivitet grundet coronavirus.

Det oplyser selskabet bag lufthavnen i en

pressemeddelelse
.

Lufthavnen selv har i alt 2.600 ansatte - mens der arbejder i alt mellem 22.000 og 23.000 i lufthavnens butikker og blandt flyselskaber og handlingsselskaber.

Det er dermed mere end halvdelen af alle ansatte, som bliver sendt hjem.

- Det her en fuldstændig

uset
situation. Vores kunder lukker ned, og vores forretning stopper simpelthen. Vi ser ind i en uge, hvor vi ikke har nogen
indtægter
, siger administrerende direktør Thomas Woldbye.

Han roser regeringen og arbejdsmarkedsparterne for at have fundet en løsning, der indebærer mulighed for lønkompensation til medarbejdere.

- Det har haft en klar indflydelse på, om vi skulle afskedige medarbejdere, eller sende dem hjem med løn. Når vi kan sende dem hjem, kan vi sikre os, at vi fortsat har de mange dygtige medarbejdere, når vi sætter i gang igen, siger Thomas Woldbye.

Lufthavnen regner med at kunne spare mellem 250 til 350 millioner kroner i løbende driftsomkostninger ved at

reducere
omkostninger til blandt andet personale.

Lancerer spareplan

Luftfartsbranchen er en af de

brancher
, som er hårdest ramt af corona-udbruddet. Med lukkede grænser, og alt unødig rejseaktivitet frarådet, er det svært at tjene penge - både som flyselskab og som lufthavn.

I går kunne SAS fortælle, at op mod 90 procent af deres medarbejdere vil blive sendt hjem, ligesom langt de fleste fly vil blive på jorden. Også Norwegian, som er storkunde i lufthavnen, har droppet de fleste afgange og sendt 90 procent af de ansatte hjem.

Og færre rejsende får nu lufthavnen til at lancere et spareprogram.

- Vi stopper en række af de investeringer, som der ikke er behov for. Så længe, vi er, hvor vi er, har vi ikke behov for yderligere kapacitet, siger Thomas Woldbye.

Den nuværende investeringsplan indeholder det hidtil største byggeprojekt i lufthavnens historie. En investering til fire milliarder kroner, der skulle udbygge terminalområdet med 80.000 kvadratmeter - eller det, som svarer til et mindre supersygehus.

Lufthavnen er fortsat åben

Mere end 30 millioner passagerer rejste sidste år gennem Københavns Lufthavn, og det gør den til

Nordens
travleste. Men nu er travlheden erstattet af stilstand. Fly står parkeret på
landingsbanerne
, og terminalerne er øde.

På trods af, at de rejsende bliver væk, så fortsætter lufthavnen med at være åben.

- Vi er forpligtet til at holde lufthavnen åben, og folk skal kunne komme hjem. Den fragt, der går ud af Københavns Lufthavn, som udgør 33 procent af værdien af dansk

eksport
, skal stadigvæk kunne komme ud af Københavns Lufthavn, siger Thomas Woldbye.

Coronaudbruddet har betydet, at passagertrafikken er faldet med op til 90 procent. Lufthavnen venter, at det tal vil stige de næste dage.

Det betyder, at der stort set ingen

indtægter
er fra de start- og landingsafgifter, som flyselskaberne betaler. Derudover betaler butikkerne i lufthavnen
husleje
efter deres
indtægter
, og når de er i bund, så falder
indtægten
fra
huslejerne
også.

Den danske stat ejer 39,2 procent af aktierne i Københavns Lufthavne, der udover Kastrup også tæller lufthavnen i Roskilde. Derudover er der investeret mange danske pensionskroner i lufthavnen gennem selskabet Copenhagen Airports Denmark ApS, som ATP samejer med en canadisk pensionskasse.

Facebook
Twitter