Københavns Lufthavn: Udvidelse for verdens største fly var ikke forgæves

Københavns Lufthavn investerede millioner i at få Airbus A380 til Danmark.

Airbus A380 (Foto: KELD NAVNTOFT © Scanpix)

Verdens største passagerfly, Airbus A380, udgår af produktion i 2021, bare 13 år efter lanceringen i 2008.

Det har producenten, Airbus, annonceret i dag.

Flyet er så stort, at flere lufthavne efter lanceringen af kæmpeflyet har måttet udvide landingsbanerne, så det kunne lande.

Det er også tilfældet i Københavns Lufthavn, hvor man i 2015 gjorde landingsbanen større, da flyselskabet Emirates indførte dobbeltdækkerflyet på ruten mellem København og Dubai.

Men ifølge Lars Lemche, kommunikationsrådgiver hos Københavns Lufthavn, får beslutningen om at droppe A380'eren ikke den store betydning.

- Emirates flyver dagligt til og fra København med nye og topmoderne A380-fly, der holder mindst 20 og formentlig også 30 år endnu. Det forventer vi, at de fortsætter med, siger han.

Lufthavnen investerede en del millioner i at kunne modtage de store A380-fly, hvor passagererne sidder i to dæk.

Pengene er ikke spildt

Men den investering er ikke spildt, forklarer Lars Lemche.

- Det, vi gjorde dengang, var at gøre den ene startbane bredere, og samtidig indrettede vi en gate i den såkaldte finger C, så den kunne tage imod de store fly. Det kommer den fortsat til, ligesom der også er andre fly, der benytter både startbanen og gaten i det daglige, siger han.

Beslutningen hos Airbus om at droppe produktionen af flytypen A380 skyldes, at det store arabiske luftfartsselskab Emirates har besluttet at reducere sin ordre på de enorme dobbeltdækkerfly.

Det var planen, at A380 skulle tage konkurrencen op med Boeings traditionelle jumbojet, 747. Tanken var, at kæmpeflyet skulle revolutionere luftfarten, i takt med at flere mennesker rejser med fly.

Men ifølge flere eksperter er det noget andet luftfartsindustrien efterspørger i dag, nemlig mindre og mere brændstofeffektive fly.

Facebook
Twitter