Kommuner spænder ben for el-biler

El-bilister der bor i lejlighed har i nogle kommuner problemer med at få lov til at opstille ladestandere på kommunale parkeringspladser

El-bilister der bor i lejlighed har i nogle kommuner problemer med at få lov til at opstille ladestandere på kommunale parkeringspladser

Køb en el-bil - og få en ladestander med i købet - så du kan oplade din nye bil derhjemme.

Sådan lyder tilbuddet, der skal gøre det mere fristende at skifte benzin-bilen ud med en el-bil.

Men hvis man bor i lejlighed, kan det være svært at benytte sig af tilbuddet. Parkeringspladserne vil ofte ligge på kommunens jord, og mange kommuner er slet ikke forberedte på, at deres borgere vil køre i el-bil.

El-bilist ja tak

Konsulent Søren Have bor i lejlighed i landets tættest befolkede kommune - Frederiksberg ved København.

Og netop fordi han bor i en kommune med masser af mennesker og masser af trafik, vil han meget gerne skifte benzin-bilen ud med en el-bil.

- Vi skulle nok have ny bil alligevel. Med den afgiftsfritagelse, der er på el-biler, så bliver det ikke så meget dyrere. Jeg syntes det er den rigtige vej at gå og jeg syntes det er spændende. Og derfor har vi bestilt en el-bil, fortæller Søren Have.

Ladestander

Han har bestilt bilen hos operatøren BetterPlace. Med i købet følger opstillingen af en ladestander, så han kan lade bilen op om natten.

Men han har ikke egen indkørsel eller carport, hvor ladestanderen kan sættes op. Og er derfor afhængig af, at ladestanderen kan sættes op på en kommunal parkeringsplads.

Frederiksberg Kommune er velvilligt indstillede overfor el-biler. Men Frederiksberg er også en kommune, der har en politik for hvordan byen skal se ud.

- Kommunen har krævet at ladestanderne skal have den karakteristiske Frederiksberg-grønne farve - og så har kommunen stillet krav om ladestandernes størrelse, siger kommunalbestyrelsesmedlem Anne-Mette Wehmüller fra SF.

Nej

Men el-bil operatøren BetterPlace vil hverken ændre design eller farve på deres ladestandere.

- Vi producerer ladestandere til store dele af verden. Og hvis det bare skal foregå nogenlunde effektivt, så er vi nødt til at standardisere både teknologi og udseende på standerne. Og vi kan ikke tilpasse designet til hver enkelt kommune. Det vil hæve omkostningerne enormt, siger direktør Johnny Hansen, BetterPlace i Danmark.

Farve-striden medfører, at der lige nu ikke bliver sat ladestandere op på Frederiksberg. De mennesker, der bor i lejlighed og har eller vil skifte til el-bil, er i et dilemma.

Sympati

På Frederiksberg rådhus er der en vis forståelse for de kommende el-bilisters dilemma.

- Det er fint med krav til inventaret i byrummet. Men kravene må ikke blive så rigide, at de forhindrer udrulningen af el-biler, siger Anne-Mette Wehmüller, der nu vil arbejde for en dispensations-ordning.

Dyr p-plads

Frederiksberg er kun et enkelt eksempel på, at kommunerne uforvarende spænder ben for el-bilerne.

- Vi tilbyder kunderne en ladestander sammen med el-bilen. Hvis ladestanderen skal sættes op på en kommunal parkerings-plads, så er det uden omkostninger for kommunen. Alligevel støder vi på kommuner, der mener, at vi efterfølgende skal betale leje af de parkeringspladser vi har sat ladestandere op på. Det vil vi simpelthen ikke, siger Johnny Hansen.

Facebook
Twitter