Konkursbølge truer rederier

Krisen har nu udsultet containerskibsbranchen så meget, at flere end 20 rederier ifølge det London-baserede analysehus Drewry vil gå konkurs i 2010.

Krisen har nu udsultet containerskibsbranchen så meget, at flere end 20 rederier ifølge det London-baserede analysehus Drewry vil gå konkurs i 2010. (Arkivfoto). (Foto: Hanne Høier- DR Syd)

Krisen har nu udsultet containerskibsbranchen så meget, at flere end 20 rederier ifølge det London-baserede analysehus Drewry vil gå

konkurs
i 2010.

Men trods en udrensning, har det alligevel lange udsigter, før en tiltrængt konsolidering vil indfinde sig i

branchen
, vurderer shipping-analytikere, skriver dagbladet Børsen.

Drewry anslår, at den

globale
containerskibsindustri har haft et negativt cash flow på omkring 85 milliarder kroner i 2009.

- Det lægger et massivt pres på likviditeten og rejser spørgsmålet om, hvor mange spillere kan overleve, siger Philip Damas, direktør med ansvar for containerskibsfart hos Drewry.

Han forudser, at der vil være mindst én større spiller blandt de mere end 20 rederier, som Drewry forventer vil kuldsejle i det nye år.

Drewrys analyser viser, at 12 større containerskibsrederier allerede ligger i det såkaldt »røde« felt, hvad angår deres finansielle styrke, hvilket indikerer, at de er tæt på

konkurs
. To rederier - herunder danske Maersk Line - ligger i det 'grå' felt, som ifølge Drewry betyder at de er i risikozonen og bør være ekstra forsigtige. Ingen at de større rederier befinder sig derimod i den sikre 'grønne'
zone
, vurderer analysehuset.

- Det viser, hvor alvorlig situationen er i

branchen
, siger Philip Damas, som imidlertid ikke tror, at de mange overhængende
konkurser
vil få flere rederier til at gå sammen i nærmeste fremtid.

- Vi tror ikke på en bølge af overtagelser i containerskibsindustrien, for rederierne har ingen penge. Derfor er det mere sandsynligt, at konkurrenterne nøjes med at købe aktiver fra de nødlidende rederier, siger Philip Damas.

Mærsk-topchef, Nils Smedegaard Andersen, har tidligere erklæret sig parat til at købe skibe fra konkurrenter, der er tvunget til at sælge dem. Han har samtidig

afvist
, at store opkøb er på programmet i Maersk Line, der selv tabte 8,4 milliarder kroner i årets første ni måneder.

Facebook
Twitter