Kontant: El-cykler dør ofte før tid

Mange el-cyklers batterier går alt for hurtigt i stykker. Og så kan det blive rigtigt dyrt og besværligt at få gang i cyklen igen.

Batterier på el-cykler i den billige ende holder ikke så længe som cyklen, kan DR's Kontant fortælle. (© Colourbox)

Cirka 20.000 danskere køber hvert år en el-cykel. En let og bekvem måde at komme rundt på, i hvert fald så længe batteriet virker.

Men batterierne på de billigere cykler holder ofte ikke ret længe – og et nyt batteri kan koste op imod halvdelen af cyklens pris.

- Den generelle kvalitet af batterier på el-cykler i den billige ende er faktisk uacceptabel, vil jeg sige. Det er nogle få ekstra kroner, der skal til for at lave styresystemet, som sørger for, at de fungerer godt, siger Lars Barkler, direktør i firmaet Lithium Balance, som producerer styresystemer til litium-ion-batterier. Dog ikke til el-cykler.

Litium-ion-batterier er både mindre og mere effektive end andre typer batterier, og de er derfor blevet meget populære i elbiler, el-cykler, computere og mobiltelefoner.

- Det, vi ser i dårlige cykelbatterier, er, at styresystemet primært beskytter for det, der er det farligste, og det er overladning. Altså, at batteriet kan gå i brand. Den beskytter til gengæld ikke særligt godt for underspænding. Og problemet med underspænding er, at det skader cellerne og forkorter levetiden, forklarer Lars Barkler.

Èn cykel – to syge batterier

En af dem, der har kæmpet med en el-cykel, der gik død igen og igen, er skolesekretær Birgit Schwartz. Hun cykler hver dag 20 kilometer til og fra sit arbejde på en skole i Nakskov. På grund af gigt foregår det på el-cykel.

Men allerede et halvt år efter, at hun købte cyklen – til 6.000 kr. – begyndte batteriet at stå af, når hun cyklede hjem fra arbejde, så noget af turen måtte tilbagelægges til fods.

- Det er meget, meget hårdt. Det kan jeg jo også mærke dagen efter i min ryg og mine ben efter sådan en gåtur. Så bliver man jo noget frustreret, når batteriet gang på gang løber tør.

Hun kontakter forhandleren, T. Hansen, der giver Birgit et nyt batteri. Men et år efter er der igen problemer med batteriet. Denne gang får hun det repareret. Men det holder kun otte måneder - så er den gal igen.

Og nu mister T. Hansen tilsyneladende tålmodigheden - ikke med batteriproducenten, men med Birgit.

- De siger så, at det kan overhovedet ikke laves mere. Det eneste, jeg kan gøre nu, er at købe et nyt batteri. Jeg spørger så om prisen, og den er så på 3.000 kr.

Ja, for nu er reklamationsperioden på to år udløbet, og Birgit Schwartz hænger selv på udgiften, får hun at vide.

Men T. Hansen burde have hjulpet hende, fastslår Forbrugerrådet Tænk.

- Hvis man decideret får udskiftet sit batteri, så tikker reklamationsretten forfra, så at sige. Så er det altså to år, fra jeg får det nye batteri, til jeg ikke længere kan brokke mig over det, hvis der er noget galt.

- Hvis jeg får det repareret, så er det faktisk forældelsesloven, vi skal ind i. For der har jeg tre år til at se, hvis der er noget galt med reparationen, siger Vagn Jelsø, vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk.

T. Hansen beklager behandlingen af Birgits sag overfor Kontant og skriver i en mail:

- Da batteriet drillede 3. gang kunne vi også have udskiftet eller genstartet batteriet, det gjorde vi ikke, og det beklager vi.

Dårlig information

Da hun købte cyklen, fik hun intet at vide om, at hun risikerede at betale flere tusinde ekstra for et nyt batteri. Alligevel har hun altså - på lidt over to år - opbrugt hele to batterier.

- Det er også det, der gør mig endnu mere ked af det. At det skal være sådan, at man skal ligge og slås med en forretning på grund af et batteri. Og dårlig information. At man ikke bliver informeret ordentligt ved købet af cyklen.

De fleste forbrugere ved typisk ikke, at batteriet har kort levetid, og at det er dyrt at udskifte. Birgit Schwartz blev ikke informeret om det, da hun købte cyklen hos T. Hansen.

- På intet tidspunkt blev jeg gjort opmærksom på, at batteriet kun ville holde et år.

Men den information burde hun have fået, mener Forbrugerrådet Tænk.

- Forhandlere har jo det, man kalder en loyal oplysningsforpligtigelse, det vil sige, at hvis der er noget, der er væsentligt for mit valg af, hvad jeg køber, så skal de oplyse mig om det.

- Og man må jo sige, at oplysningen om, at batteriet, som er ret dyrt, holder væsentligt kortere end den samlede el-cykel, det synes jeg er en væsentlig oplysning, som man bør give forbrugeren, understreger Vagn Jelsø.

Kontant har besøgt tre forskellige kæder, der forhandler el-cykler, for at teste, om de oplyser korrekt om batteriernes holdbarhed, nemlig Bilka, T. Hansen og Harald Nyborg.

Se om de gør det og følg med, når Kontant opsøger et lille værksted i Sønderjylland, der har specialiseret sig i at genoplive døde batterier til el-cykler. Det er tirsdag klokken 21.05.